Norsk sykkelguru inntar London – skal hente 30 millioner

– Vi har gjort noen veldig gode kalkyler vi ikke vil gå ut med, sier gründer Jan Tore Endresen i ShareBike som ekspanderer til London.

JAKTER INVESTORER: Gründer Jan Tore Endresen (t.h.) og styremedlem Ketil Solvik-Olsen i ShareBike. Foto: ShareBike
Næringsliv

– Det blir stadig vanskeligere å kjøre bil i sentrum, parkeringsplasser på arbeidsplasser og nybygg er mangelvare og også eksisterende parkeringsplasser fjernes i høyt tempo. Bilfri mobilitet tvinger seg frem, sa Jan Tore Endresen i et gründerintervju med Finansavisen i fjor.

Nå er den norske bysykkelpioneren i ferd med å innta London. 

ShareBike, et selskap Endresen eier sammen med Morten Rynning, lanserte i forrige uke et samarbeid med stiftelsen The Big Issue, for norske reisende best kjent gjennom gateselgere av magasinet i Londons gater.

Inntar London

Gjennom selskapet The Big Issue eBikes skal samarbeidspartnerne sette ut flere titusen elektriske bysykler.

– Vi har i lang tid brent for å koble mobilitet med sosialt samfunnsansvar. The Big Issue er perfekt match for oss. Samtidig er timingen er god. Byer trenger bærekraftig mobilitet, og pandemien gjør at behovet for jobbskaping er større enn på mange år. Ikke minst er ideen samfunnsmessig god butikk, sier Endresen. 

ShareBike har vedtektsfestet at 30 prosent av de ansatte skal tilhøre gruppen «vanskeligstilte».

Varsler emisjon

 – Er dette god bedriftsøkonomi også?

– Veldig god. Vi har gjort noen kalkyler vi ikke vil gå ut med nå, men har tosifret internrente på avkastningen. Et av våre prinsipper er at «social impact»-prosjekter også kan gi god inntjening, sier Endresen.

ShareBike-gründeren har høye ambisjoner. Nord-Europa skal erobres og titusener av sykler skal settes ut, primært i byer med over 150.000 innbyggere. Dette krever kapital.

– Vi gjør kapitalinnhenting inn mot ulike markeder der vi har aktivitet. I England har vi planer om å hente 3 millioner euro, med en prising på 6 millioner. I tillegg er vi i samtaler med banker om lånefinansiering av sykkelparken, sier Endresen.

Overgangsfase

Han kan fortelle at selskapet nå er inne i en overgangsfase.

– Fra kun å svare på tilbudsforespørsler fra kommuner og byer vil vi i større grad gå over til å drive sykkelflåtene selv. Lønnsomheten er bedre, og konseptet er ganske enkelt å rulle ut. Vi investerer nå tydelig inn mot dette, fortsetter gründeren.

Her hjemme er ShareBike i dag synlige i byer som Gjøvik, Fredrikstad, Sarpsborg, Voss, Sogndal og Oslo (gjennom Ferd, red. anm).

Investorsamtaler

– Kan du si noe om 2020-tallene?

– Vi er lønnsomme, er alt Endresen vil si.

Med seg i ShareBike-styret har han også Frp-politiker og tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han kan fortelle om «noen veldig lovende diskusjoner» med både kommuner og investorer.

– Vi ønsker å koble oss til investormiljøer og kommuner som ønsker å være med på en norsk kopi av den engelske suksessen. Jeg mener dette gir stor gevinst til alle involverte parter, og kan være en modell som har livets rett langt utenfor Norge og Storbritannia, sier Solvik-Olsen.

sharebike
jan tore endresen
ketil solvik-olsen
london
emisjon
elsykkel
bysykler
bærekraft
Nyheter
Næringsliv