Equinor har delt ut seks kontrakter for forsyningsfartøyer til fem rederier, med en anslått samlet verdi på over 2,5 milliarder kroner, inkludert opsjoner, ifølge en pressemelding.
I tillegg har Equinor forlenget en kontrakt med Island Offshore Shipholding for fire nye år, for skipet Island Clipper. Island Clipper har tidligere vært brukt på Oseberg-feltet, og skal etter planen også benyttes på Hywind Tampen havvindpark, ifølge meldingen.
– Langsiktige avtaler gir trygghet og gjør det enklere å redusere utslippene, sier Mette H. Ottøy, innkjøpssjef i Equinor.
En del av avtalen sier også at det undersøkes om Island Crusader og Kongsborg-skipene kan ombygges til å gå på ammoniakk-brensel. Målet er å redusere utslippene med 90 prosent sammenlignet med i dag. Alle de seks skipene som har fått kontrakter har eller vil få batteri installert for hybriddrift.
De seks forsyningsfartøyene som har fått kontrakt driftes av Simon Møkster Shipping, Island Offshore Management, Eidesvik, Remøy Shipping og P/F Skansi Offshore. Kontraktene trer i kraft innen utgangen av 2022, og har en kontraktsperiode på tre år pluss tre ettårige opsjoner.