Sjøbasert oljefrakt fra Russland nådde 3,6 millioner fat pr. dag i uken frem til 4. november, sitt høyeste siden tidlig i juni. Fire ukers gjennomsnitt har steget til 3,18 millioner fat pr. dag, sitt høyeste siden august, melder Bloomberg.
Oppgangen henger trolig sammen med et stadig mindre tidsvindu for olje fra Russlands østersjøiske og arktiske havner å nå sine destinasjoner i tide før europeiske og britiske sanksjoner trer i kraft 5. desember.
Den største oppgangen, både i volum og prosent, var i leveringer fra den arktiske terminalen i Murmansk.
Samtidig blir stadig flere tankere mer forsiktige med å oppgi sin endelige destinasjon. Antallet som oppgir Port Said eller Suezkanalen som sin neste destinasjon har svingt seg stort opp, og ifølge nyhetsbyrået skjer dette samtidig med et fall i antallet tankere som skal til India. Tankere med Port Said eller Suezkanalen på vil trolig begynne å signalisere indiske, eventuelt kinesiske, havner straks de er gjennom kanalen.
Destination unknown
Leveranser til Russlands asiatiske kunder, inklusive tankere uten endelig destinasjon, steg til 1,94 millioner fat pr. dag uttrykt i fire ukers gjennomsnitt – med ytterligere 127.000 fat pr. dag der mottakshavnen er uklar. Kombinert har dette tallet ikke vært høyere så langt i år.
Sjøbasert frakt til europeiske kunder steg til 762.000 fat pr. dag i de 28 dagene frem til 4. november, noe som er 7 prosent opp sammenlignet med de 28 dagene frem til 28. oktober. Disse tallene inkluderer ikke Tyrkia, og leveransene dit var uendret på 330.000 fat pr. dag,
For å komme frem innen fristen 5. desember, må en tanker forlate østersjøiske havner innen 21. oktober for å nå østkysten av Kina. For sørkysten av Kina er 24. oktober ifølge Bloomberg seneste avreisetidspunkt.
En uke senere vil også østkysten av India være utenfor rekkevidde, mens havnene Mundra, Sikka og Vadinar på den indiske vestkysten vil være det samme etter 7. november.