<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rederne må ha bedre betalt

Til tross for økt aktivitet, faller ratene på de lengre kontraktene. Sjefen i Island Offshore mener ratene må opp for å sikre bærekraftig lønnsomhet.

    Publisert 25. okt. 2019 kl. 00.12
    Oppdatert 25. okt. 2019 klokken 15.02
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 495 ord
    RATENE MÅ OPP: Adm.dir Tommy Walaunet i Island Offshore er fornøyd med flere nye kontrakter, men påpeker at ratene må opp for at lønnsomheten skal bli bærekraftig.  Foto: Island Offshore.

    Island Offshore i Ulsteinvik er blitt tildelt en rekke nye kontrakter så langt i høst, de fleste til selskapets flåte av plattform forsyningsskip (PSV).

    Adm. direktør Tommy Walaunet omtaler de nye kontraktene som «fryktelig viktige», spesielt med tanke på at den normalt sett svakere vintersesongen nå står for døren.

    Walaunet ønsker ikke gå ut med vilkårene, men sier de er på linje med markedet. Han påpeker imidlertid at ratene må ytterligere opp for å sikre bærekraftig lønnsomhet.

    – Vi har tatt viktige steg i flåteutnyttelse og dagrater, men den tilstrammingen vi har sett i 2019 må fortsette i 2020 for at fartøyene skal kunne betjene gjelden, sier han til Finansavisen. 

    Ratefall

    Offshoremeglerhuset Fearnley Offshore Supply påpeker i en fersk rapport at selv om det i det siste har vært høy aktivitet i periodemarkedet for PSV-er, i tillegg til at flere skip har forlatt Nordsjøen, har ratene faktisk falt tilbake.

    Ifølge meglerhuset er rederne i økende grad bekymret for antallet PSV-er i spotmarkedet og redusert leteaktivitet til vinteren, spesielt på britisk sokkel.

    «Som et resultat har flere redere tilbydd mer konkurransedyktige rater for lengre kontrakter, sammenlignet med det vi så tidligere i sommer», skriver meglerhuset. 

    – Det har sammenheng med at mange er sultne på lengre kontrakter, og prioriterer litt varighet på kontraktsdekningen fremfor spotmarkedet, forklarer Walaunet.

    – Flere har for korte bøker rett og slett og da blir det gjerne litt press på ratene på periodeforespørslene, sier han. 

    Finansavisen erfarer at de siste periodekontraktene er inngått til rater rett nord for 100.000 kroner dagen.

    Kontraktsrush

    Island Offshore fikk nylig forlenget Lundin-kontrakten til PSV-en «Island Commander» med ett år, mens søsterskipet «Island Chieftain» nettopp startet en kontrakt med Repsol. 

    Denne uken fikk rederiet også tilslag på kontrakten med Neptune Energy Norge, som trenger støtte til boringen på Gjøa-feltet med Seadrill-riggen «West Phoenix».

    LNG-drevne «Island Contender» tar dette oppdraget med en varighet på inntil ni måneder og oppstart denne uken. 

    Videre har «Island Crusader» påbegynt en kontrakt med Well Expertise, der estimert varighet er 90 dager.

    Høye forventninger

    I tillegg til PSV-kontraktene har konstruksjonsfartøyet «Ocean Intervention III» fått 200 nye dager for Oceaneering i 2020, mens brønnintervensjonsfartøyet (LWI) «Island Constructor» er leid inn av ConocoPhillips til arbeid i 65 dager på norsk sokkel. Oppstart er i mai 2020.

    – Vi har høye forventninger til LWI-segmentet også fremover, sier Island Offshore-sjefen.

    For én måned siden ble det kjent at rederiet må ty til oppsigelser ettersom «Island Frontier» blir lagt i opplag etter utløpet av en kontrakt med Equinor.

    Opprinnelig utløp kontrakten 17. oktober, men nå opplyses det at fartøyet vil være sysselsatt noen dager inn i november. Det samme gjelder «Island Wellserver», som også er på kontrakt med Equinor. 

    – Det er mange forespørsler og stor tilbudsaktivitet, så vi er optimistiske til å sikre mer arbeid til de flyttbare innretningene, sier Walaunet,som forventer et bedre driftsresultat i år enn i fjor, uten å ville tallfeste dette nærmere.

    Han har tidligere indikert en omsetning på drøyt 1,6 milliarder kroner.

    NY KONTRAKT: «Island Contender» er et av flere forsyningsskip i flåten til Island Offshore som har fått mer arbeid i høst. Foto: Island Offshore.