Tror vendepunktet i offshore er nært

Astrup Fearnley venter lysere tider i offshore. – Nå føler vi at vi er veldig nær et vendepunkt, sier toppsjefen.

ØKT AKTIVITET: Maersk Drillings boreskip «Maersk Viking» fullførte nylig en kontrakt for Aker Energy i Ghana, og skal nå til Myanmar. Foto: Aker Energy
Oljeservice

– Det alle selskaper, banker og rådgivere trodde på i 2016 var at offshoremarkedet ville være i balanse i løpet av 2018/2019. Det har dessverre vist seg å være feil, sier Even Matre Ellingsen.

Selv om det går bedre og ratene stiger, er det ikke bra nok. Pengene fortsetter å renne ut av både riggselskaper og offshore serviceskipsrederier.

– Men nå føler vi at vi er veldig nær et vendepunkt. Særlig innenfor det globale riggmarkedet, sier konsernsjefen i Astrup Fearnley.

På dypt vann

Ellingsen forklarer at det fortsatt er et sterkt behov for nye oljefunn på dypt vann, og viser til at det er dårlig lønnsomhet i oljeleting på land.

– Jeg føler meg trygg på at de store funnene kommer til å skje offshore, og at oljen vil komme fra dypvannsfelt, sier han, og viser til ExxonMobil som på kort tid har gjort hele 14 store oljefunn på rad i dypvannsbassenget utenfor Guyana.

– Med forbehold om en oljepris på 60-70 dollar fatet er det områder som Guyana, Brasil og Vest-Afrika som gjør at vi kommer til å se økt leteaktivitet fremover.

Etterlyser balanse

Når det gjelder tilbudssiden påpeker han at antallet rigger i opplag, som potensielt kan komme ut, ikke er så dramatisk høyt som det tilsynelatende kan virke som.

– Det faktiske tilbudet av rigger som kan komme i virksomhet er mye lavere enn det ser ut, fastslår Ellingsen og viser til at kostnadene med å reaktivere riggene kan bli enorme.

– Å ta ut en rigg som har ligget i opplag i fem år, koster gjerne 50 millioner dollar, og ingen av de store riggeierne har lenger evne til å ta en slik kostnad uten å ha en kontrakt som forsvarer det, resonnerer han.

– Det må bli balanse mellom det oljeselskapene betaler for tjenestene og kontantstrømmen til riggeierne og rederne. Vi tror det vendepunktet er nært forestående. Om det betyr 2020 eller 2021 vet vi ikke, men det kan ikke vedvare slik det er nå.