Frykter Listhaug-effekten i havvind

Rederiforbundet advarer mot politisk retorikk og etterlyser et større engasjement fra norske myndigheter for utbygging av havvind.

«MÅ SETTE OPP FARTEN»: – Havvindnæringen er i rask vekst. Norge må sette opp farten for å utvikle oss som fornybar energinasjon, sier adm. direktør Harald Solberg i Rederiforbundet. Til venstre næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Iván Kverme
Oljeservice

– Jeg mener vindmøller er noe svineri fordi det bidrar til en forsøpling av norsk natur, sa Sylvi Listhaug (Frp) i et intervjuet med TV 2 i sommer.

Nå er hun olje- og energiminister, og både i Ap og SV frykter man at utnevnelsen betyr stopp for satsingen på offshore havvind.

Adm. direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund sier havvind er «en kjempestor mulighet for Norge»:

– Vi må se potensialet og ikke drive med politisk retorikk, sier Solberg, som varsler at forbundet vil møte Listhaug for å diskutere saken med henne.

«En gåte»

– Norge bør ha veldig tydelige ambisjoner om å utvikle oss som energinasjon. Olje og gass er ikke fornybare ressurser, derfor bør også Norge som energinasjon utvikle flere ben å stå på. For meg er det en gåte at myndighetene ikke i større grad tar dette inn over seg, sier Rederiforbundets daglige leder.

– Havvindnæringen er i rask vekst. Norge må sette opp farten for å utvikle oss som fornybar energinasjon. Vi har kompetansen, næringen og forutsetningene og må raskt etablere nødvendige rammebetingelser, sier Solberg.

Han er sikker på at den nye olje- og energiministeren vil få gode råd og innspill i saken fra departementets egne fagfolk og frykter ikke stans i havvind-satsingen på grunn av statsrådskiftet.

Listhaugs forgjenger, Kjell-Børge Freiberg (Frp), viste senest i november til at regjeringen ønsker å tilrettelegge for lønnsom utbygging av fornybar energi gjennom gode rammebetingelser.

– Havvind er allerede et norsk industrieventyr; det er den største fornybare eksporten vår, og det gir store forretninger, sa Freiberg på et møte i Rederiforbundet da.

HAR KALT VINDMØLLER «SVINERI»:  Sylvi Listhaug (Frp) er ny olje- og energiminister. Foto: Scanpix

Gir arbeid til flere skip

Uten havvind-prosjektene ville opplagssituasjonen for den norske offshore serviceskipsflåten sett mye dystrere ut enn tilfellet er.

– Flere rederier har skaffet beskjeftigelse for skip i forbindelse med utbygging og drift av havvindparker, og vi ser også at det bestilles spesialtilpassede skip for bruk i dette markedet. Analyser anslår en årlig vekst på mellom 15 og 20 prosent, sier Solberg, som er sikker på at norske rederier vil ta en betydelig andel her i årene som kommer.

Ifølge en analyse gjennomført av Menon Economics i høst kan havvind gi opptil 128.400 årsverk og skape verdier for inntil 117 milliarder kroner. Analysen er gjennomført på oppdrag fra Norwegian Offshore Wind-gruppen.

For supplyflåten er 2019 det femte året på rad man sliter med etterdønningene etter oljeprisfallet i 2014, men Solberg sier at man nå nærmer seg en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel.

– Det vil slå ut i form av økte dagrater og dermed høyere kostnader for operatørene på norsk sokkel. De har i flere år nå fått levert supply- og andre serviceskipstjenester altfor billig målt mot den kapitalen rederiene har investert, sier Solberg.

MÅ BETALE MER FOR JOBBEN: Rederiforbundet mener bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet for offshore serviceskipstjenester gradvis vil tvinge frem økte rater og gi bedre inntjening for rederiene i denne bransjen. Foto: Ulstein Group

Norsk eierskap viktig

– Men det ligger jo fortsatt mange skip i opplag?

– Aktiviteten øker også utenfor Norge, og norske skip vinner oppdrag både her hjemme og på andre sokler. I tillegg fases noen av de eldre skipene ut.

– Store deler av denne næringen er jo håpløst forgjeldet, mens konkurrenter i USA gjennom Chapter 11-prosesser er blitt tilnærmet gjeldfrie?

– Som næringsorganisasjon følger vi med på situasjonen, men jeg kan ikke kommentere prosessene som pågår i de enkelte selskapene, sier Solberg.

Han er opptatt av å beholde eierskapet i rederibedriftene i offshore service i Norge:

– Bransjen er viktig for aktivitet og sysselsetting i svært mange lokalsamfunn langs norskekysten. Vi håper og tror man kan finne fornuftige løsninger som sikrer fortsatt norsk eierskap og kontroll, sier Harald Solberg.

harald solberg
norges rederiforbund
havvind
sylvi listhaug
tv 2
kjell-børge freiberg
chapter 11
Nyheter
Oljeservice
Energi
Børs