<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Frykter Listhaug-effekten i havvind

Rederiforbundet advarer mot politisk retorikk og etterlyser et større engasjement fra norske myndigheter for utbygging av havvind.

Publisert 23. des. 2019
Oppdatert 26. des. 2019
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 603 ord
Article lead
lead
«MÅ SETTE OPP FARTEN»: – Havvindnæringen er i rask vekst. Norge må sette opp farten for å utvikle oss som fornybar energinasjon, sier adm. direktør Harald Solberg i Rederiforbundet. Til venstre næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Iván Kverme
«MÅ SETTE OPP FARTEN»: – Havvindnæringen er i rask vekst. Norge må sette opp farten for å utvikle oss som fornybar energinasjon, sier adm. direktør Harald Solberg i Rederiforbundet. Til venstre næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Iván Kverme

– Jeg mener vindmøller er noe svineri fordi det bidrar til en forsøpling av norsk natur, sa Sylvi Listhaug (Frp) i et intervjuet med TV 2 i sommer.

Nå er hun olje- og energiminister, og både i Ap og SV frykter man at utnevnelsen betyr stopp for satsingen på offshore havvind.

Adm. direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund sier havvind er «en kjempestor mulighet for Norge»:

– Vi må se potensialet og ikke drive med politisk retorikk, sier Solberg, som varsler at forbundet vil møte Listhaug for å diskutere saken med henne.

«En gåte»

– Norge bør ha veldig tydelige ambisjoner om å utvikle oss som energinasjon. Olje og gass er ikke fornybare ressurser, derfor bør også Norge som energinasjon utvikle flere ben å stå på. For meg er det en gåte at myndighetene ikke i større grad tar dette inn over seg, sier Rederiforbundets daglige leder.

– Havvindnæringen er i rask vekst. Norge må sette opp farten for å utvikle oss som fornybar energinasjon. Vi har kompetansen, næringen og forutsetningene og må raskt etablere nødvendige rammebetingelser, sier Solberg.

Han er sikker på at den nye olje- og energiministeren vil få gode råd og innspill i saken fra departementets egne fagfolk og frykter ikke stans i havvind-satsingen på grunn av statsrådskiftet.

Listhaugs forgjenger, Kjell-Børge Freiberg (Frp), viste senest i november til at regjeringen ønsker å tilrettelegge for lønnsom utbygging av fornybar energi gjennom gode rammebetingelser.

– Havvind er allerede et norsk industrieventyr; det er den største fornybare eksporten vår, og det gir store forretninger, sa Freiberg på et møte i Rederiforbundet da.

HAR KALT VINDMØLLER «SVINERI»:  Sylvi Listhaug (Frp) er ny olje- og energiminister. Foto: Scanpix

Gir arbeid til flere skip

Uten havvind-prosjektene ville opplagssituasjonen for den norske offshore serviceskipsflåten sett mye dystrere ut enn tilfellet er.

– Flere rederier har skaffet beskjeftigelse for skip i forbindelse med utbygging og drift av havvindparker, og vi ser også at det bestilles spesialtilpassede skip for bruk i dette markedet. Analyser anslår en årlig vekst på mellom 15 og 20 prosent, sier Solberg, som er sikker på at norske rederier vil ta en betydelig andel her i årene som kommer.

Ifølge en analyse gjennomført av Menon Economics i høst kan havvind gi opptil 128.400 årsverk og skape verdier for inntil 117 milliarder kroner. Analysen er gjennomført på oppdrag fra Norwegian Offshore Wind-gruppen.

For supplyflåten er 2019 det femte året på rad man sliter med etterdønningene etter oljeprisfallet i 2014, men Solberg sier at man nå nærmer seg en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel.

– Det vil slå ut i form av økte dagrater og dermed høyere kostnader for operatørene på norsk sokkel. De har i flere år nå fått levert supply- og andre serviceskipstjenester altfor billig målt mot den kapitalen rederiene har investert, sier Solberg.

MÅ BETALE MER FOR JOBBEN: Rederiforbundet mener bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel i markedet for offshore serviceskipstjenester gradvis vil tvinge frem økte rater og gi bedre inntjening for rederiene i denne bransjen. Foto: Ulstein Group

Norsk eierskap viktig

– Men det ligger jo fortsatt mange skip i opplag?

– Aktiviteten øker også utenfor Norge, og norske skip vinner oppdrag både her hjemme og på andre sokler. I tillegg fases noen av de eldre skipene ut.

– Store deler av denne næringen er jo håpløst forgjeldet, mens konkurrenter i USA gjennom Chapter 11-prosesser er blitt tilnærmet gjeldfrie?

– Som næringsorganisasjon følger vi med på situasjonen, men jeg kan ikke kommentere prosessene som pågår i de enkelte selskapene, sier Solberg.

Han er opptatt av å beholde eierskapet i rederibedriftene i offshore service i Norge:

– Bransjen er viktig for aktivitet og sysselsetting i svært mange lokalsamfunn langs norskekysten. Vi håper og tror man kan finne fornuftige løsninger som sikrer fortsatt norsk eierskap og kontroll, sier Harald Solberg.