Tok supplyskip ut i bekmørkt marked

Etter fire år i opplag er forsyningsskipet «World Peridot» reaktivert til det som plutselig ble et bekmørkt marked. Antallet skip i opplag øker drastisk.

OPPLAGSRUSH: Flere PSV-er finner veien til kai. Søsterskipene «World Pearl» og «World Diamond» har ligget i opplag i Ålesund siden 2015. Foto: Anders Horntvedt
Oljeservice

– Beslutningen om å reaktivere og klasse «World Peridot» ble tatt for to måneder siden. Det var basert på vissheten om at offshoremarkedet endelig var på vei tilbake i balanse og at det derfor ville være et underskudd på skip, sier konsernsjef Keith Fletcher i Aberdeen-baserte Fletcher Group til Finansavisen.

Fletcher håndterer teknisk og kommersiell drift av det 2013-bygde plattformforsyningsskipet (PSV) på vegne av eieren, London-fondet Borealis Maritime.

Forventningene var skyhøye til årets sommersesong for PSV-er i Nordsjøen.

– Vi anslo at Nordsjøen ville bli utsolgt i april og at det kunne bli et underskudd på cirka 20 fartøyer, sier Fletcher.

Med coronautbruddet og oljeprisfallet tok markedet i stedet en dramatisk vending.

SNUDD PÅ HODET: Keith Fletcher, konsernsjef i Fletcher Group, ventet et sterkt supplymarked i Nordsjøen. Så kom coronaviruset og oljepriskrigen. Plutselig var markedet bekmørkt. Foto: Fletcher Group

Flere i opplag

Et potensielt underskudd på skip er blitt til et enormt overskudd. Stadig flere skip blir derfor tatt ut av markedet.

På kun tre uker er hele 18 PSV-er lagt i opplag. Blant disse er tre skip eid av Solstad Offshore, mens Simon Møkster Shipping og Hermitage Offshore har tatt ut to hver.

Standard Drillings «Standard Olympus», som også driftes av Fletcher, er et av de foreløpig siste skipene til å bli «lagt i bøyen». Totalt er om lag 45 PSV-er i Nordsjøen nå ute av drift.

Sølve Høyrem i skipsmeglerhuset Westshore Shipbrokers venter at dette tallet bare vil øke.

– Med de gunstige permitteringsreglene staten har innført er det forståelig at veien til en «coronapause» er kortere nå enn tidligere, sier han, og tilføyer:

– Aktiviteten er lav og dessverre ser det ut til at flere båter i opplag er en midlertidig løsning for å få en bedre markedsbalanse i påvente av at markedet normaliserer seg.

Ny kontrakt

«World Peridot» var mandag på vei til Tyskland der fartøyet har fått en kort kontrakt.

Keith Fletcher trekker frem at fartøyet er et av få med dieselelektrisk fremdriftssystem og at det har et design som gjør det svært ettertraktet, spesielt i fornybarsektoren.

Han medgir likevel at usikkerheten er stor, selv for allerede signerte kontrakter. Termineringsvarslene florerer.

– Kontrakter er dessverre ikke verdt papiret de er skrevet på lenger, sier Fletcher.

«Asset play»

«World Peridot» var én av seks PSV-er opprinnelig eid av World Wide Supply i Ulsteinvik.

Skipene ble overtatt av obligasjonseierne i 2015 og lagt inn i det nye selskapet New World Supply hvor Øystein Stray Spetalens Standard Drilling gradvis fikk en eierandel på 34,4 prosent.

Obligasjonseierne betalte 4,6 millioner dollar for hvert av skipene som kostet rundt 25 millioner dollar da de ble levert fra Damen-verftet i Romania i 2013.

Standard Drilling kunne høste en pen gevinst da skipene, i to omganger, ble solgt til Borealis for 7-8 millioner dollar pr. stykk i 2018 og 2019.

«World Emerald» og «World Sapphire» ble i fjor høst tildelt lange kontrakter med Total, mens «World Opal» er videresolgt til Frøya-rederiet Eidsvaag til bruk i havbruksnæringen.

De to siste driftes av Remøy Management, og ligger fortsatt i opplag i Ålesund.

supply
offshoremarkedet
world wide supply
borealis maritime
opplag
nordsjøen