Beskjeftigelsen for to av skipene er allerede sikret gjennom inngåelse av langtidskontrakter med MHI Vestas og Ocean Breeze Energy i Nordsjøen.
Skipene er utviklet i samarbeid med det norske skipstekniske konsulentfirmaet Salt Ship Design med tanke på å benyttes i forbindelse med konstruksjon, ferdigstillelse, drift og vedlikehold av offshore vindparker.
Tidligere har transporten til og fra vindparkene i Nordsjøen foregått med mindre fartøyer, mens teknikerne har bodd på land. Etterhvert som vindkraftutbyggingen skjer lenger fra kysten vokser behovet for større skip.
Hybriddrift
Nybyggene leveres med batteripakker for hybriddrift, men klargjøres samtidig for at de senere skal kunne benytte hydrogen som drivstoff.
Det familieeide Haugesund-rederiet fikk levert sine to første spesialbygde skip for vindkraftmarkedet i 2018 og har arbeidet innen offshore vind siden 2016. Skipene som ble ferdigstilt for to år siden opererer på langtidskontrakter med Ørsted i regi av datterselskapet Edda Wind.
Hovedmarkedet for denne typen fartøyer er pr. i dag Europa, men nybyggene kan jobbe over hele verden, med unntak av sokler med særkrav.
Østensjø-gruppen opererer i dag 31 fartøyer innen segmentene offshore vind, taubåter, offshore olje og gass og offshore accommodation i form av et boligskip. Ingen av skipene ligger i opplag.