<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russland-kontrakt til Sverre Farstad & Co

Under et år etter supplycomebacket kollapset markedet. Nå har Sverre Farstad & Co sikret oppdrag til «Farland» i Russland.

Publisert 7. mai 2020
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 268 ord
SOMMERJOBB I RUSSLAND: For fartøyet «Farland». Foto: Sverre Farstad & Co

Tidligere denne uken ble det kjent at Solstad Offshore sender flere skip til Karahavet i Russland til sommeren.

Et rederi som også har fått kontrakt i Russland, er Sverre Farstad & Co, som ble etablert i fjor sommer.

I april, kun ti måneder etter oppstarten, ble rederiets foreløpig eneste plattformforsyningsskip (PSV), «Farland», lagt i opplag da markedet bråsnudde på grunn av covid-19 og oljeprisfallet.

– Viktig

Toppsjef Svein Leon Aure er derfor svært godt fornøyd med å få skipet i arbeid igjen.

– For oss er dette veldig viktig. Vi hadde noen gode spotkontrakter, og så var det som å skru av en bryter. Plutselig var det null aktivitet og meget utfordrende å få gjort mannskapsbytter. Vi så ikke noen annen utvei enn å legge skipet i opplag, sier han til Finansavisen.

Russland-kontrakten er ventet å starte opp i månedsskiftet juni/juli og har en varighet på 90 dager pluss opsjoner på ytterligere 50. Aure omtaler raten som «grei nok».

Øyner ketchupeffekt

Selv om PSV-ene strømmer til opplagsbøyene, er det fortsatt altfor mange skip i markedet i forhold til den lave aktiviteten. Tirsdag ble det sluttet PSV-er til lave 2.000 pund pr. dag.

Aure håper på et scenario der markedet får et oppsving igjen i løpet av det neste året, ettersom det på norsk side hovedsakelig har vært snakk om utsettelser av prosjekter, ikke kanselleringer.

 – Vi håper det kan føre til en ketchupeffekt 12 måneder frem i tid. Når det går så drastisk ned som det har gjort, blir gjerne rekylen kraftig også, sier han.