Tidligere denne uken ble det kjent at Solstad Offshore sender flere skip til Karahavet i Russland til sommeren.
Et rederi som også har fått kontrakt i Russland, er Sverre Farstad & Co, som ble etablert i fjor sommer.
I april, kun ti måneder etter oppstarten, ble rederiets foreløpig eneste plattformforsyningsskip (PSV), «Farland», lagt i opplag da markedet bråsnudde på grunn av covid-19 og oljeprisfallet.
– Viktig
Toppsjef Svein Leon Aure er derfor svært godt fornøyd med å få skipet i arbeid igjen.
– For oss er dette veldig viktig. Vi hadde noen gode spotkontrakter, og så var det som å skru av en bryter. Plutselig var det null aktivitet og meget utfordrende å få gjort mannskapsbytter. Vi så ikke noen annen utvei enn å legge skipet i opplag, sier han til Finansavisen.
Russland-kontrakten er ventet å starte opp i månedsskiftet juni/juli og har en varighet på 90 dager pluss opsjoner på ytterligere 50. Aure omtaler raten som «grei nok».
Øyner ketchupeffekt
Selv om PSV-ene strømmer til opplagsbøyene, er det fortsatt altfor mange skip i markedet i forhold til den lave aktiviteten. Tirsdag ble det sluttet PSV-er til lave 2.000 pund pr. dag.
Aure håper på et scenario der markedet får et oppsving igjen i løpet av det neste året, ettersom det på norsk side hovedsakelig har vært snakk om utsettelser av prosjekter, ikke kanselleringer.
– Vi håper det kan føre til en ketchupeffekt 12 måneder frem i tid. Når det går så drastisk ned som det har gjort, blir gjerne rekylen kraftig også, sier han.