Transocean dunker inn milliardkontrakt til nytt superboreskip

Riggkjempen Transocean skal ha sikret arbeid i minimum halvannet år til sitt andre superboreskip, som er under bygging i Singapore.

Jeremy Thigpen, konsernsjef i Transocean, under ONS 2018 Foto: Iván Kverme
Oljeservice

Transocean har lenge vært i samtaler om potensielle kontrakter til det andre av riggselskapets to ultradypvannsboreskip som er under bygging ved Jurong-verftet i Singapore.

– Til tross for ubalansen mellom tilbud og etterspørsel i oljemarkedet, fortsetter det å være betydelig interesse blant kunder for Atlas og hennes potensial til å bli industriens andre 20.000 psi ultradypvannsboreskip, sa Transocean-sjef Jeremy Thigpen da han presenterte tallene for første kvartal midt i coronakrisen.

Nå har riggkjempen sikret jobb til boreskipet som er døpt «Deepwater Atlas».

Kontrakten skal være inngått med LLOG for boring på Shenandoah-feltet i Mexicogolfen. Det er partner på feltet, Navitas Petroleum, som skriver det i en pressemelding.

Høyere rate

I likhet med søsterskipet «Deepwater Titan» vil Atlas trolig utstyres med doble utblåsningsventiler som kan håndtere et trykk på hele 20.000 psi.

For 17 måneders arbeid innkasserer Transocean 250 millioner dollar eller vel 2,4 milliarder kroner. Det tilsvarer en dagrate på om lag 490.000 dollar. I tillegg kommer opsjoner.

I henhold til byggekontrakten skulle boreskipet blitt levert i september i år, men på grunn av covid-19-relaterte forsinkelser ved verftet, er tidsplanen noe usikker, ifølge Thigpen som omtaler boreskipet som «state of the art».

Rett før nyttårsaften i 2018 kunngjorde Transocean en femårig kontrakt til det første nybygget med en verdi på 830 millioner dollar, tilsvarende en dagrate på 455.000 dollar.

Oppstart på denne kontrakten er i fjerde kvartal 2021. Når den nye kontrakten starter er foreløpig noe uklart, men trolig er det rundt årsskiftet 2021/2022.

transocean
boreskip
riggkontrakt
riggselskaper
mexicogolfen
rigg
jeremy thigpen
Nyheter
Oljeservice
Børs