Årsbeste for ankerhåndteringsskipene i Nordsjøen

På ett døgn har ratene for ankerhåndteringsskip i Nordsjøen nesten tredoblet seg. – Det er ikke utenkelig at markedet fortsetter oppover, sier meglertopp.

ETTERLENGTET INNTJENING: K Line Offshores to ankerhåndteringsskip (AHTS) «KL Saltfjord» (bildet) og KL Sandefjord tjener 750.000 kroner pr. dag for å flyttet riggen «Borgland Dolphin». Foto: Bjarne P. Hovland
Oljeservice

Et rush av slutninger har sendt spotratene for ankerhåndteringsskip (AHTS) til nye toppnivåer for året.

Tirsdag ettermiddag ble «Havila Jupiter» sluttet til rundt 280.000 kroner pr. dag, og kort tid senere ble DOF-fartøyet «Skandi Iceman» hyret inn av Aker BP til 490.000 kroner pr. dag.

Onsdag formiddag ble det klart at «KL Saltfjord», «KL Sandefjord» og «Siem Opal» skal flytte Dolphin Drilling-riggen «Borgland Dolphin». Oppdragsgiver er Well Expertise.

For arbeidet som starter om én uke innkasserer skipene 750.000 kroner pr. dag. Det er ny årsbeste i Nordsjøen.

CORONA ØDELA: Daglig leder og skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers spådde det beste ankerhåndteringsmarkedet i 2014. Aktiviteten viser at det hadde vært spot on uten corona. Foto: Iván Kverme

Kan fortsette oppover

Selv om Equinor ikke måtte ut med fullt så mye da det leide inn to Havila-fartøy til flyttingen av «Deepsea Atlantic» noe senere på dagen, utelukker ikke daglig leder og skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers at ratene kan presses ytterligere opp.

– Det er friske rater, og det er ikke utenkelig at markedet fortsetter oppover, sier han.

For én måned siden var det også helt utsolgt i Nordsjøen. Likevel var ikke ratene høyere enn rundt 250.000 kroner. Det skyldes at det totale aktivitetsnivået var lavere enn det er nå.

– Det vi har sett de siste ukene er at aktiviteten har tatt seg opp, spesielt på norsk side. Men det er de siste dagene man virkelig har fått fart på markedet, sier Høyrem, og påpeker at det er mye som skal skje fremover også. I tillegg er det svært få fartøy tilgjengelig.

På britisk side, som ble hardt rammet av corona, er det nå også rigger på vei ut igjen fra land, nå sist «Stena Spey». Det skaper også optimisme hos sulteforede redere.

Hadde vært i full fyr

I et intervju med Finansavisen i februar, rett før coronakrisen var et faktum, spådde Høyrem at årets sommer ville by på det beste ankerhåndteringsmarkedet siden 2014.

Hadde det ikke vært for corona, hadde markedet vært i fyr og flamme
Sølve Høyrem, Westshore

Et historisk lavt antall AHTS-er i Nordsjøen, tyder på at han hadde fått helt rett hvis ikke corona hadde gjort knock-out på riggaktiviteten.

For øyeblikket er det kun 11 AHTS-er som trader på norsk side av Nordsjøen og 9 på britisk side. Årsaken er at et par skip er lagt i opplag, og at en del er bundet opp på prosjekter.

– Jeg kan ikke huske at det kun har vært 19 fartøyer som tradet i spotmarkedet. Det er et historisk lavt antall. Hadde det ikke vært for corona, hadde markedet vært i fyr og flamme, slår Høyrem fast.



ankerhåndteringsskip
nordsjøen
supply
rigg
borgland dolphin
sølve høyrem
westshore shipbrokers
Nyheter
Oljeservice
Børs