ABN Amro forsøker å selge «Skandi Bergen»

ABN Amro, som nedskalerer aktivitetene utenfor Europa, jobber med å selge ankerhåndteringsskipet «Skandi Bergen». Et salg vil trolig gjøres til spottpris.

TIL SALGS: AHTS-en «Skandi Bergen», som driftes av DOF, men eies av den nederlandske banken ABN Amro. Foto: Richard Normann-Hansen
Oljeservice

I mars 2017 tok den nederlandske banken ABN Amro over det 2010-bygde ankerhåndteringsskipet (AHTS) «Far Shogun» fra Farstad Shipping.

Offshorerederiet DOF overtok driftsansvaret for skipet som ble omdøpt til «Skandi Bergen» og fikk samtidig en opsjon på å kjøpe det til en pris tilsvarende utestående gjeld, eller om lag 50-60 prosent av byggekostnaden.

Å benytte denne opsjonen er ikke aktuelt. Og siden ABN trolig ønsker å redusere offshoreeksponeringen, er det etter det Finansavisen erfarer igangsatt en salgsprosess.

Det snakkes om en prislapp i underkant av 20 millioner dollar – 180 millioner kroner. Nyprisen var til sammenligning rundt 600 millioner kroner, mens ABN er oppført med et pant på 480 millioner kroner i skipsregisteret. VesselsValue verdsetter skipet til 12,6 millioner dollar.

Dropper Asia og USA

– Vi har en managementavtale på «Skandi Bergen» hvor vi drifter båten. Utover det må du snakke med ABN, sier DOF-sjef Mons S. Aase.

ABN Amro meddelte for to uker siden at banken fremover kun vil fokusere på sine europeiske kunder i shipping og intermodal transport.

– Vi vil gjøre det ut fra våre eksisterende kontorer i Amsterdam, Oslo og Athen, skriver bankens leder for transport og logistikk i Norden, Geir Nedrelo, i en epost til Finansavisen.

– Dette vil påvirke måten vi jobber på i Singapore og New York, men ha liten effekt på kontoret vårt i Oslo, tilføyer han.

Spørsmål knyttet til «Skandi Bergen» spesielt og offshoreeksponeringen generelt, kan han ikke kommentere.

«Skandi Bergen» er et av tre skip DOF overtok driften av i 2017. De to andre er AHTS-en «Skandi Hera» og subseafartøyet «Skandi Darwin», som begge kontrolleres av Nordea.

Nyklasset salgskandidat

Få moderne AHTS-er har skiftet eiere de siste årene som følge av det vanskelige markedet.

Den seneste transaksjonen av betydning fant sted i fjor vinter da 2016-bygde «Bourbon Arctic» ble solgt til kanadiske Horizon Maritime på initiativ fra långiverne BNP Paribas og Giek.

Potensielle kjøpere har nok med sine egne finansielle utfordringer, mens det labre markedet har sendt skipsverdiene i utforbakke. Selgere - hovedsakelig banker - prøver i det lengste å unngå for store tap.

For å gjøre et salg lettere gikk ABN med på å ta «Skandi Bergen» gjennom sin obligatoriske klassing. Torsdag gikk skipet ut i det strammeste spotmarkedet hittil i år. På direkten vant det et oppdrag for Wintershall til rundt 600.000 kroner pr. dag.

Selv om markedet tidsvis er svært stramt, er det jevnt over for dårlig med for mange skip og for lav etterspørsel. Siem Offshore har blant annet to moderne AHTS-er i opplag og vurderer å legge ytterligere to i bøyene.

Som følge av de svake utsiktene de neste to til tre årene valgte Siem å skrive ned verdien av AHTS-flåten sin med rundt 1,5 milliarder kroner i andre kvartal.

abn amro
offshore
dof
ahts
skandi bergen
bank
Nyheter
Oljeservice
Børs