Solstad Offshore mister en fjerdedel av ordrereserven

Solstad Offshore har fått terminert kontrakten for sitt dyreste skip. Det koster rederiet en fjerdedel av ordrereserven og kan samtidig forsinke refinanseringen.

UVENTET: Konsernsjef Lars Peder Solstad hadde ikke ventet å få terminert kontrakten for «Normand Maximus», som sto for en stor del av selskapets ordrebok. Han venter likevel å sikre mer arbeid snart. Foto: Iván Kverme
Oljeservice

– Jeg hadde ikke ventet at dette skulle komme, men vi visste at det var en klausul som lå der, så vi bestrider det ikke, sier konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Offshore til Finansavisen.

Torsdag kveld børsmeldte Skudeneshavn-rederiet at Saipem har terminert kontrakten for det gigantiske subseaskipet «Normand Maximus».

Det skjer omtrent halvveis i skipets åtte år lange kontrakt, som også inkluderte opsjoner.

Dermed forsvinner omtrent 200 millioner dollar, eller vel 1,8 milliarder kroner, fra Solstads ordrereserve, som ved utgangen av andre kvartal var på 8 milliarder kroner.

Bortfallet tilsvarer dermed hele 23 prosent, eller tett på en fjerdedel, av ordreboken.

Solstad har rett på kompensasjon dersom kontrakten termineres før avtalt, og mottar i henhold til disse bestemmelsene rundt 45 millioner dollar – 410 millioner kroner.

GIGANTFARTØY: «Normand Maximus» er Solstads største og dyreste skip med sine 180 meter og prislapp på 390 millioner dollar. Foto: Solstad Offshore

Største og dyreste

«Normand Maximus», Solstads største og dyreste skip, gikk rett på kontrakt med Saipem etter leveringen fra Vard Brattvåg i oktober 2016.

Prislappen var 390 millioner dollar, eller cirka 3 milliarder kroner, med datidens valutakurs.

Skipet ble finansiert gjennom en salg- og tilbakeleieavtale hvorpå det ble solgt til et selskap eid med 75 prosent av leasingselskapet AGC. Solstad eier de resterende 25 prosentene.

Et syndikat bestående av DNB, NIBC, Swedbank, GIEK og Eksportkreditt Norge stod for finansieringen av fartøyet.

I skipsregisteret er DNB oppført med et pant på 347,6 millioner dollar.

På grunn av den antatt sikre kontrakten med Saipem, som har gitt inntekter til å betjene løpende forpliktelser, er ikke subseaskipet en del av Solstads gjeldsløsning.

Kan forsinke refinansieringen

– Hvordan skal gjelden på skipet betjenes?

– Vi har nettopp fått termineringsvarselet, og jeg kan ikke begi meg inn på det. Dette er under vurdering.

– Vil dette få noen effekt for resten av refinansieringen?

– Det kan kanskje få litt effekt på tidsbruken – det blir muligens noen forsinkelser – men jeg tror likevel at vi skal lande dette innen den tidsrammen vi har til rådighet, sier Solstad, som viser til at hele refinansieringen skal være endelig i havn om cirka halvannen måned.

Han er samtidig trygg på at «Normand Maximus» ikke blir liggende uten oppdrag.

– Dette er et av verdens beste subseafartøyer, og jeg er ikke redd for at vi ikke skal få det i arbeid igjen, sier Solstad.

Konsernsjefen legger til at skipet også kan benyttes i deler av offshore vind-segmentet, hvor rederiet på kort tid har sikret to viktige kontrakter i Taiwan, et marked det er svært krevende å få innpass i.

solstad offshore
kontrakt
csv
saipem
offshorerederi
lars peder solstad
dnb
leasing
subsea
offshore vind
soff
Nyheter
Oljeservice
Børs