DNB og SEB tar over supplyflåte etter konkurs

Långiverne DNB og SEB har overtatt PSV-flåten til konkursrammede Hermitage Offshore. Prisen er ikke i nærheten av skipenes utestående gjeld.

MODERNE FLÅTE: 2012-bygde «Hermit Prosper» er en av ti PSV-er i Hermitage-flåten. Alle er bygget mellom 2012 og 2016. Skipet arbeider på britisk sokkel på en kontrakt som kan vare til februar. Foto: Remøy Shipping
Oljeservice

Onsdag skulle de 10 norskbygde plattformforsyningsskipene (PSV) til Hermitage Offshore, som søkte om konkursbeskyttelse under chapter 11 i august, auksjoneres bort.

Finansavisen skrev for en drøy uke siden at det var tre-fire seriøse interessenter, men at långiverne DNB og SEB også var i posisjon til å overta skipene. Det er det som nå har skjedd.

Dermed er auksjonen kansellert, ifølge rettsdokumenter publisert tirsdag.

DNB og SEB har finansiert skipene med en kredittfasilitet på 132,9 millioner dollar - 1,2 milliarder kroner - men har nå tatt tilbake kontrollen for 80 millioner dollar, ifølge kilder.

Det tilsvarer 744 millioner kroner og er 40 prosent lavere enn utestående gjeld.

I 2019-regnskapet ble PSV-ene, levert fra 2012-2016, bokført til mellom 14,3 og 16,4 millioner dollar pr. stykk. Eierskapet er lagt inn i et selskap med navnet Pearl Bidco AS.

Vil vente på bedre marked

DNB og SEB har nå to muligheter. De kan forsøke å selge skipene raskt, eller de kan få noen til å drifte skipene frem til markedet bedrer seg.

Det første alternativet er mindre sannsynlig ettersom skipsprisene skraper bunnen og det er få aktuelle kjøpere med nok finansielle muskler. Trolig vil et salg drøye til markedet bedrer seg og en høyere pris kan oppnås.

«Vi ønsker ikke å være en langsiktig eier. Formålet er å få «recovery», men hvordan vi skal få det vil være situasjonsbestemt», uttalte DNB-topp Dag Klaveness i et intervju med Finansavisen i september.

Etter det Finansavisen forstår skal Hermitage fortsette å ha befraktningsansvaret for skipene. Remøy Shipping i Fosnavåg står for teknisk drift av 8 av de 10 skipene.

Nylig ble en av PSV-ene sluttet til en av årets høyeste rater i Nordsjøen – 210.000 kroner dagen.

– Det er offentlig kjent at selskapet er i en rettsprosess, men vi kan ikke si noe om prosessen før den er avsluttet, sier leder for havnæringer i DNB, Jan Ole Huseby, torsdag.

Scorpio på vei ut

Hermitage Offshore er resultatet av at Monaco-baserte Scorpio Group overtok Herbjørn Hanssons offshorerederi Nordic American Offshore (NAO) i desember 2018.

Da hadde Hansson forsøkt å fusjonere med kanadiske Horizon Maritime uten å lykkes.

Avtalen mellom Scorpio og NAO kom i stand etter forhandlinger mellom Hansson, sønnen Alexander og Scorpio-topp Emanuele Lauro i Monaco der de to sistnevnte holder hus.

Scorpio, som nå satser på offshore vind gjennom tørrlastrederiet Scorpio Bulkers, solgte seg i løpet av september kraftig ned i Hermitage, og har nå en eierandel på 3,2 prosent.

Foruten PSV-ene, og to ankerhåndteringsskip som ble solgt i august, besto flåten av 11 mannskapsbåter med virke i Vest-Afrika. Disse skal Tidewater ha sikret seg, ifølge shippingavisen TradeWinds. Skipssalgene avventer nå godkjenning fra retten.