Kan skape stort behov for ankerhåndteringsskip

Flytende havvind kan bli en kilde til økt aktivitet for ankerhåndteringsflåten. Men rederne må smøre seg med tålmodighet, ifølge skipsmeglerhuset Seabrokers.

REDNINGEN? Ankerhåndteringsskip, som tradisjonelt har tauet og ankret opp oljerigger, vil snart få mer å gjøre med flytende vindturbiner. Her er «Bourbon Orca» under et slikt oppdrag utenfor Portugal tidligere i år. Foto: Bourbon Offshore
Oljeservice

Markedet for ankerhåndteringsskip (AHTS), som hovedsakelig flytter og ankrer opp oljerigger, har i flere år lidd som følge av laber aktivitet og stor overkapasitet.

– Den største utfordringen vår er på AHTS-siden. Der er det størst overtilbud av båter, og markedsutsiktene fremover er høyst usikre, uttalte Siem Offshores finansdirektør, Dagfinn B. Lie, til Finansavisen nylig.

2020 var av mange ventet å bli det beste året siden 2014, men det satte coronapandemien en effektiv stopper for. Dermed leter rederne med lykt og lupe etter nye etterspørselskilder.

«Flytende havvind kan være et område hvor et betydelig behov kan oppstå etter hvert som energitransformasjonen samler moment», skriver Seabrokers i en ny rapport.

«Survival mode»

Til tross for den optimistiske tonen, heller skipsmeglerhuset kaldt vann i årene på rederne som måtte tro at det vil være svaret på deres bønner i nær fremtid.

Seabrokers viser til en rapport utarbeidet av MSI som indikerer at det globalt vil være installert rundt 180 flytende vindturbiner i 2024, og at antallet kan stige med 400 årlig innen 2029.

De gode nyhetene for AHTS-rederne er, påpeker meglerhuset, at det vil være stort behov for skip til prelegging av ankersystemer og tauing av turbiner fra 2024 og utover.

De dårlige nyhetene er at aktiviteten frem til da vil være begrenset.

«"Survival of the fittest" er fortsatt det dominerende sentimentet de neste årene», konkluderer meglerhuset.