<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Avslører ny kontrakt i Asia

I et vanskelig marked opprettholder Boa Offshore sysselsettingen av subseaskipene. Driftsresultatet økte med nær 30 prosent i tredje kvartal.

Publisert 25. nov. 2020
Oppdatert 26. nov. 2020
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 250 ord
lead
MULIGHETER I VIND: Veksten i offshore vind byr på muligheter for alternativt arbeid for subseaskipene. Avbildet er «Boa Sub C». Foto: BOA OFFSHORE
MULIGHETER I VIND: Veksten i offshore vind byr på muligheter for alternativt arbeid for subseaskipene. Avbildet er «Boa Sub C». Foto: BOA OFFSHORE

«Markedsaktiviteten er relativt laber for øyeblikket, og det er veldig få nye kontraktsmuligheter ute i markedet», skriver Boa Offshore i rapporten for tredje kvartal.

Likevel har rederiet til Ole T. Bjørnevik klart å sikre en ny kontrakt til et av sine to subseaskip.

«Boa Deep C» skal mobiliseres til Asia hvor det skal jobbe for et ikke-navngitt europeisk selskap med oppstart i første kvartal 2021, ifølge kvartalsrapporten.

Skipet avsluttet nylig et oppdrag i Karahavet i Russland, som ble påbegynt i juli etter flere måneder som arbeidsledig. Fartøyets siste oppdrag før det var også i Asia.

Det andre subseaskipet, «Boa Sub C», startet i juni på en kontrakt med DEME Offshore på vindparken Moray East utenfor Skottland. Ved utøvelse av opsjoner kan denne vare til midten av første kvartal 2021.

Muligheter i vind

Rederiet skriver at et oppsving i olje og gass er helt avhengig av at vaksinene faktisk blir levert i første kvartal neste år.

På den positive siden noterer de seg at veksten i offshore vind synes å fortsette.

«(...) det gir muligheter for alternativt arbeid utenfor det tradisjonelle olje- og gassmarkedet», heter det i rapporten.

Når det gjelder taubåtvirksomheten er den relativt robust med god kontraktsdekning for resten av 2020 og 2021. Men også dette segmentet vil oppleve enn noe mer utfordrende vinter.

Ankerhåndteringsskipene «Boa Bison» og «Boa Jarl» er på lange kontrakter med Kystvakten.

Ved utløpet av tredje kvartal var konsernets egenkapital negativ, men det presiseres at den verdijusterte egenkapitalgraden var 17,7 prosent basert på skipsmegleres verdivurderinger. 

BOA OFFSHORE

(Mill. kr) 3. kv./20 3. kv./19
Driftsinntekter 170,2 172,8
Driftsresultat
20,5 15,9
Resultat etter skatt –10,5 –33,7