Kreditorene selger «kronjuvelen»

Kreditorene skal være i ferd med å inngå en avtale om å selge Fred. Olsens gamle kronjuvel, boreskipet «Bolette Dolphin». Trolig må de ta et heftig tap.

TIL TYRKIA? Boreskipet «Bolette Dolphin», som i lengre tid har ligget i opplag i Norge, skal ifølge kilder være tett på å bli solgt til Tyrkia. Foto: Richard Normann-Hansen
Oljeservice

Som en del av restruktureringen av riggselskapet Dolphin Drilling sommeren 2019, skulle boreskipet «Bolette Dolphin» selges for å dekke inn noe av milliardgjelden til de sikrede kreditorene Danske Bank, DNB, SEB, Swedbank og Strategic Value Partners (SVP).

Boreskipet, som ble levert fra Hyundai Heavy Industries i 2014, ble ansett som kronjuvelen til riggselskapet som tidligere var børsnotert under navnet Fred. Olsen Energy. Likevel har det vært vanskelig å få til et salg i et krisepreget riggmarked.

Nå går imidlertid salgsprosessen, som har vært ledet av Pareto Offshore, mot slutten.

Etter det Finansavisen forstår skal kreditorene være svært nær å lande en avtale om å selge boreskipet til det statlige tyrkiske oljeselskapet Turkish Petroleum (TPAO).

Mesteparten av de sikrede kreditorenes gjeld på over 600 millioner dollar var knyttet opp mot boreskipet.

Selger med tap

Prisen det forhandles om er ikke kjent. VesselsValue verdsetter boreskipet til 95 millioner dollar eller om lag 800 millioner kroner.

Trolig er den høyere enn dette, men kreditorene påføres nok likevel et tap i størrelsesordenen 400 millioner dollar - det vil si rundt 3,4 milliarder kroner.

Prisen det ble snakket om forrige gang «Bolette Dolphin» var tett på å få nye eiere var langt høyere.

Daværende Fred. Olsen Energy varslet i november 2018 at det var i forhandlinger om et salg av «Bolette Dolphin» for 340 millioner dollar - 2,9 milliarder kroner.

Kort tid senere valgte imidlertid den potensielle kjøperen å trekke seg, angivelig på grunn av oljeprisfallet, børsraset, og usikkerhet rundt riggselskapets restrukturering.

Det skal ha vært konkursrammede Noble som trakk seg fra forhandlingene, men også Diamond Offshore- som også er i Chapter 11 - hadde visstnok lagt inn bud.

«Bolette Dolphin» har ligget i opplag siden sommeren 2017 ettersom fireårs-kontrakten med Anadarko ble terminert ett år før tiden. Det utløste et termineringsgebyr på 96 millioner dollar.

Totalprisen for «Bolette» ble i 2011 estimert til 650 millioner dollar - 5,5 milliarder kroner - inkludert en ekstra utblåsningsventil.

Kjøpte søsterskipene

Det er ikke første gang tyrkiske TPAO er på handletur i Norge for å kjøpe nyere boreskip på billigsalg.

I 2017 inngikk selskapet en avtale om å kjøpe «DeepSea Metro II», som nå har fått navnet «Fatih», av et joint venture eid 60/40 av greske Metro Exploration og Odfjell Drilling. Prislappen var 150 millioner dollar.

Før jul i 2018 gikk også søsterskipet «DeepSea Metro I» - nå «Yavuz» - samme vei for 262,5 millioner dollar.

Begge ble levert fra samme verft som «Bolette Dolphin», men to år tidligere.

TPAO kjøpte også det 2012-bygde boreskipet «Sertao» på auksjon for 37,5 millioner dollar i februar i fjor.

Tyrkia har store planer for olje –og gassutvinning. TPAO har vært involvert i omstridt leteboring utenfor Kypros og i fjor sommer gjorde selskapet et digert gassfunn i Svartehavet.

Mandag startet Tyrkia og Hellas ifølge flere medier samtaler for å løse en konflikt om olje- og gassrettigheter i det østlige Middelhavet.

Sterk gjenfødelse

Nye Dolphin Drilling eier tre eldre midwater-rigger i «harsh environment»-segmentet.

Det har selskapet gjort med stor suksess siden det kom gjeldfritt ut av restruktureringen for halvannet år siden.

«Borgland Dolphin» jobbet for flere operatører i 2020 og er fullbooket ut 2021 på norsk sokkel, mens «Blackford Dolphin» startet på en 15-måneders kontrakt med Pemex i Mexico i fjor høst.

Selskapet jobber nå med å få «Bideford Dolphin», i mange år Equinors mest effektive rigg, på kontrakt i Norge eller Storbritannia.