<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fredriksen-selskap i ferd med å gå tom

Kassen i Northern Ocean er snart tom, og riggselskapet jobber fortsatt med en løsning på den anstrengte likviditetssituasjonen.

Publisert 9. aug. 2021
Oppdatert 9. aug. 2021
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 333 ord
STÅR UTEN KONTRAKT: Den ene av Northern Oceans to borerigger, West Mira, ligger ledig for oppdrag. Foto: Hyundai Heavy Industries

Da Northern Ocean la frem sin rapport for første kvartal i mai, opplyste det John Fredriksen-dominerte riggselskapet at kassen var i ferd med å gå tom og at det var avhengig lån, emisjon eller en restrukturering for å kunne dekke sine forpliktelser.

Dette har ikke endret seg. I en børsmelding søndag kveld skriver riggselskapet at den generelle finansielle stillingen fortsatt er under vurdering og at det er i dialog med sine viktigste interessenter om flere alternativer for å håndtere den anstrengte likviditetssituasjonen.

Dagens inntjening fra de to Northern Ocean-riggene er ikke nok til dekke renter og avdrag. 

Etter flere uønskede hendelser terminerte Wintershall Dea tidligere i år kontrakten med den ene boreriggen, «West Mira», og denne står nå uten kontrakt og ligger ledig på et verft utenfor Bergen.

I et selskap som i utgangspunktet ikke klarer å betjene gjelden, er mer lån trolig ikke en god løsning. Dermed er det ikke utenkelig at det kan tvinge seg frem en løsning der selskapet får tilført ny egenkapital.

Analytiker Martin Huseby Karlsen i DNB Markets har ikke dekning på Northern Ocean-aksjen og ønsker ikke å kommentere selskapet spesielt, men sier følgende om riggselskapene generelt:

– Nye penger til riggselskaper er generelt dyr kapital, særlig for selskaper som er i en utfordrende likviditetssituasjon. Det kan måtte gjøres til sterkt rabatterte kurser.

Northern Ocean-aksjen steg mer enn 15 prosent på det meste mandag formiddag, før den falt en del tilbake. Mandag ettermiddag var aksjen opp drøye 5 prosent til 8,55 kroner på Oslo Børs.

Slutter fred

På den positive siden har Northern Ocean og Seadrill blitt enige om å ikke være uenige lenger.

Det er Seadrill som har driftet riggene for Northern Ocean, og de to har i lengre tid kranglet om betalinger dem imellom.

Nå opplyser partene at de har signert en forliksavtale som lukker alle utestående krav mellom dem. 

Ifølge børsmeldinger fra både Northern Ocean og Seadrill, skal sistnevnte begynne å betale bareboat-leie for boreriggen «West Bollsta» fra 10. august. Leiebetalingen er imidlertid avhengig av godkjennelse fra konkursdomstolen i USA i tråd med Seadrills konkursbeskyttelse og Chapter 11-prosess.