<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Eidesvik og Røkke styrker samarbeid

Eidesvik og Aker BP utvider sitt grønne samarbeid og skal finne løsninger for å redusere utslippene fra forsyningsskipene ytterligere.

Publisert 2. sep. 2021
Oppdatert 2. sep. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 189 ord
Article lead
lead
KUTTER UTSLIPP: Supplyrederiet Eidesvik Offshore og toppsjef Jan Fredrik Meling. Foto: Eidesvik Offshore

     

Aker BP har sammen med sine strategiske partnere Eidesvik, Solstad Offshore og Simon Møkster Shipping besluttet å installere batterier på tre av forsyningsfartøyene som går på langsiktige kontrakter med oljeselskapet, går det frem av en pressemelding torsdag. 

For Eidesviks del dreier det seg om PSV-en «Viking Lady». I tillegg investerer selskapet på egen hånd i en tilsvarende batterioppgradering av «Viking Prince», som også er i tjeneste for Aker BP. 

I 2022 vil dermed 11 av de 12 fartøyene Eidesvik har i drift være hybridskip.

– En ufattelig stor tillitserklæring 

I tillegg styrker Eidesvik Offshore og Aker BP sitt grønne samarbeid.

Sammen etablerer de prosjektet «Retrofit», som skal vurdere ulike løsninger for konvertering av flere forsyningsskip til lavutslippsskip gjennom bruk av ny klima- og miljøteknologi. 

Målet med å prosjektet er å redusere utslippene flere eksisterende forsyningsskip med minst 70 prosent.

– At Aker BP ønsker å utrede «Retrofit»-prosjektet sammen med oss, er en ufattelig stor tillitserklæring, sier Eidesvik-sjef Jan Fredrik Meling i en kommentar.

Forsyningsskipene «NS Orla» og «NS Frayja», som eies av Aker BP og driftes av Eidesvik, vurderes som aktuelle kandidater for fremtidige oppgraderinger. Det samme gjelder ett eller flere skip eid av Eidesvik.