<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Snudde til kraftig overskudd

En større reversering av tidligere avskrivninger sender Eidesvik Offshore til kraftig driftsoverskudd, fra kraftig underskudd ett år tidligere.

Publisert 24. feb. 2022
Oppdatert 24. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 191 ord
Article lead
lead
ØKTE AKSJONÆRVERDIER: Eidesvik Offshore meldte tidligere i år om en intensjonsavtale om salg av «Viking Neptun», og at dette vil kunne gi betydelig økning i aksjonærverdiene. Foto: Wikimedia Commons

EIOF

Eidesvik Offshore fikk i fjerde kvartal et konsolidert driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 30,3 millioner kroner, en økning på drøyt 20 millioner fra samme periode i 2020, fremgår det av offshorerederiets kvartalsrapport.

Det gir en samlet ebitda på 178,7 millioner i 2021, mot 131,1 millioner i 2020.

Etter av- og nedskrivninger har rederiet bokført et driftsoverskudd på 183,0 millioner kroner i fjerde kvartal – mot et tap på 152,7 millioner i tilsvarende periode i 2020.

Oppsvinget skyldes reverserte avskrivninger på 220,7 millioner knyttet til fartøyet «Viking Neptun».

Eidesvik Offshore meldte i januar om en intensjonsavtale om salg av fartøyet, og at dette ville gi en «betydelig» økning i aksjonærverdiene.

I sommer gjennomførte Bømlo-rederiet en restrukturering, der det skjøv på gjeld og fikk reduserte avdrag.

De totale inntektene i fjerde kvartal beløp seg til 145,7 millioner kroner, mot 106,9 millioner i fjerde kvartal 2020.

Fraktinntektene utgjorde 138,3 millioner, mot 100,7 millioner for et år siden.

Eidesvik Offshore

(Mill. kr) 4. kv./21 4. kv./20 2021 2020
Driftsinntekter 145,7 107,0 587,8 530,8
Driftsresultat 183,0 −152,7 108,6 −202,4
Resultat før skatt 184,1 −28,0 30,7 −134,6
Resultat etter skatt 184,1 −26,0 30,7 −132,4

  • Offshorerederi med hovedkontor på Bømlo. 
  • Har en flåte bestående av supply-, subsea- og seismikkskip. 
  • Flere av skipene er LNG-drevne og har fått installert batteripakker. 
  • Eidesvik-familien kontrollerer rundt 60 prosent av rederiet.