Danske Cadeler har lagt inn bestilling på et oppjekkbart havvindskip ved Cosco-verftet i Kina.
Skipet ventes å bli levert i andre halvår 2026. Det er av såkalt F-klasse, og er utøvelse av en opsjon som selskapet hadde da det inngikk bygging av et lignende skip tidligere i år.
Partene er blitt enige om ikke å oppgi prisen, men Cadeler opplyser at det har oppnådd «en svært konkurransedyktig pris», blant annet som følge av det gode samarbeidet selskapet har med Cosco og synergier fra å bygge flere lignende skip.
I oktober hentet Cadeler 1 milliarder kroner i egenkapital. Det ble da oppgitt at pengene skulle benyttes til delvis finansiering av et potensielt nybygg, som nå altså er lagt i bestilling.
Sterkt voksende flåte
Dette er det sjette skipet i Cadelers flåte. Fra før har selskapet to skip i operasjon. I tillegg har det to skip med X-klasse og ett med F-klasse under bygging. Disse blir levert fra andre halvår 2024 og fremover.
- Beslutningen om å bygge ytterligere ett F-klasse-skip er basert på den sterke markedsetterspørselen etter spesialfartøyer for installasjon av fundamenter. F-klasse-skipene har allerede vært etterspurt av kundene våre, sier konsernsjef Mikkel Gleerup i en børsmelding fra selskapet.
Cadeler har allerede inngått en kontrakt med Ørsted om å leie ut et F-klasse-skip fra 2027 til 2030.
Hevet guiding
I forrige uke oppjusterte selskapet sin forventede omsetning i 2022 etter å ha inngått en variasjonsordre på en eksisterende kontrakt.
Som resultat av endringen venter selskapet nå å omsette for mellom 100 og 110 millioner euro i år, mens det tidligere så for seg en omsetning på mellom 96 og 106 millioner euro.
Selskapet endrer også sin forventning til driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) og venter nå at den vil ligge mellom 60 og 69 millioner euro i 2022, mot tidligere 56-65 millioner euro.