<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Cadeler bestiller enda et havvindskip

Cadeler bestiller enda et skip for det voksende havvindmarkedet.

Publisert 22. nov. 2022
Oppdatert 22. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 296 ord
Et såkalt F-klasse-fartøy som Cadeler har bestilt. Det er et hybrid fartøy for installasjon av blant annet offshore vindmølleturbiner. FOTO: CADELER

Danske Cadeler har lagt inn bestilling på et oppjekkbart havvindskip ved Cosco-verftet i Kina.

Skipet ventes å bli levert i andre halvår 2026. Det er av såkalt F-klasse, og er utøvelse av en opsjon som selskapet hadde da det inngikk bygging av et lignende skip tidligere i år.

Partene er blitt enige om ikke å oppgi prisen, men Cadeler opplyser at det har oppnådd «en svært konkurransedyktig pris», blant annet som følge av det gode samarbeidet selskapet har med Cosco og synergier fra å bygge flere lignende skip.

I oktober hentet Cadeler 1 milliarder kroner i egenkapital. Det ble da oppgitt at pengene skulle benyttes til delvis finansiering av et potensielt nybygg, som nå altså er lagt i bestilling.

Sterkt voksende flåte   

Dette er det sjette skipet i Cadelers flåte. Fra før har selskapet to skip i operasjon. I tillegg har det to skip med X-klasse og ett med F-klasse under bygging. Disse blir levert fra andre halvår 2024 og fremover.

- Beslutningen om å bygge ytterligere ett F-klasse-skip er basert på den sterke markedsetterspørselen etter spesialfartøyer for installasjon av fundamenter. F-klasse-skipene har allerede vært etterspurt av kundene våre, sier konsernsjef Mikkel Gleerup i en børsmelding fra selskapet.

Cadeler har allerede inngått en kontrakt med Ørsted om å leie ut et F-klasse-skip fra 2027 til 2030.

Hevet guiding

I forrige uke oppjusterte selskapet sin forventede omsetning i 2022 etter å ha inngått en variasjonsordre på en eksisterende kontrakt. 

Som resultat av endringen venter selskapet nå å omsette for mellom 100 og 110 millioner euro i år, mens det tidligere så for seg en omsetning på mellom 96 og 106 millioner euro.

Selskapet endrer også sin forventning til driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) og venter nå at den vil ligge mellom 60 og 69 millioner euro i 2022, mot tidligere 56-65 millioner euro.