Julesesongen blir ofte i feteste laget, og mange av oss sitter igjen med flere kilo overlast som skal bort når festen er overstått på nyåret. Julesesongen blir ofte i feteste laget, og mange av oss sitter igjen med flere kilo overlast som skal bort når festen er overstått på nyåret. Jeanette Roede foreslår at du allerede nå tyvstarter på noen av de gode vanene du har tenkt å utsette til januar.- Mange gruer seg faktisk til høytider på grunn av maten. Men det er viktig å lære å leve med disse anledningene. Kos deg godt med julen og julematen, men det går dessverre ikke å ta for seg ukritisk av mat og drikke hvis du ønsker å holde trivselsvekten, sier Jeanette Roede, leder av Grete Roede AS.
Slik sparer du julekalorier:
  1. Server røkt lammelår sammen med pinnekjøttet. Spis litt av hvert, lammelåret er magert og smaker godt sammen med kålrotstappe.Server røkt lammelår sammen med pinnekjøttet. Spis litt av hvert, lammelåret er magert og smaker godt sammen med kålrotstappe.
  2. Velg den magreste ribben i butikken. Skjær vekk alt synlig fett, og spis kun kjøttet fra kammen.Velg den magreste ribben i butikken. Skjær vekk alt synlig fett, og spis kun kjøttet fra kammen.
  3. Unngå medisterkaker og medisterpølse.Unngå medisterkaker og medisterpølse.
  4. Det finnes mange sunne romsjulsmiddager. Prøve en eller flere av disse julemenyene som er mindre fete, for eksempel lutefisk, kalkun, svinesteik, lammelår/steik, roastbiff eller skinkesteik.Det finnes mange sunne romsjulsmiddager. Prøve en eller flere av disse julemenyene som er mindre fete, for eksempel lutefisk, kalkun, svinesteik, lammelår/steik, roastbiff eller skinkesteik.
  5. Lag en smakfull sjysaus istedenfor de tunge fete sausene.Lag en smakfull sjysaus istedenfor de tunge fete sausene.
  6. Julefrokosten: Spis krydder- eller sursild, røklaks og gravlaks, egg, skinke, roastbiff, kalkunkjøtt, rull (ta av synlig fett) og masse grønt ved siden av.Julefrokosten: Spis krydder- eller sursild, røklaks og gravlaks, egg, skinke, roastbiff, kalkunkjøtt, rull (ta av synlig fett) og masse grønt ved siden av.
  7. La et stort fruktfat alltid stå framme. Sett julegodter og julekaker i skapet og ta dem bare frem når dette skal serveres.La et stort fruktfat alltid stå framme. Sett julegodter og julekaker i skapet og ta dem bare frem når dette skal serveres.
  8. Gå en tur med familie og venner istedenfor å drikke kaffe og spise julekaker sammen.Gå en tur med familie og venner istedenfor å drikke kaffe og spise julekaker sammen.
  9. Hold deg til de julekakene som inneholder minst fett, det er for eksempel pepperkaker, sirupsnipper, pleskener eller bondekaker. Honningkaker kan også lages uten eller med lite fett. Husk at når du har smakt på en kake, så vet du hvordan den smaker!Hold deg til de julekakene som inneholder minst fett, det er for eksempel pepperkaker, sirupsnipper, pleskener eller bondekaker. Honningkaker kan også lages uten eller med lite fett. Husk at når du har smakt på en kake, så vet du hvordan den smaker!
  10. Tung og fet julemat virker dobbelt så tungt i en mage som har vendt seg til mager kost! For mye av fet julemat piner mer etterpå enn det smaker "der og da".Tung og fet julemat virker dobbelt så tungt i en mage som har vendt seg til mager kost! For mye av fet julemat piner mer etterpå enn det smaker "der og da".