Ti tips for sikker netthandel

Kun fire av ti norske bedrifter som utnytter muligheten til å selge produktene sine på nettet. Slik får du en effektiv nettbutikk.

Personlig økonomi

I følge en undersøkelse gjennomført for Mamut ASA, er det kun fire av ti norske bedrifter som utnytter muligheten til å selge produktene sine på nettet. Dette til tross for at det forventes en firedobling i antall norske netthandlere de nærmeste tre årene.- Det ligger åpenbare muligheter innen e-handel for en lang rekke bedrifter, og dette er en trend som øker sterkt, sier Eilert Hanoa, adm. direktør i Mamut.Her følger ti tips for å få en effektiv nettbutikk:1. Domene. Domenenavn er bedriftens identitet på internett. Det er viktig å velge et domenenavn som fungerer i praksis.2. Design. Du har trolig besøkt lite tillitsvekkende nettsteder, og tilsvarende besøkt tiltalende sider hvor det er enkelt å finne frem kredittkortet.3. Betalingsløsninger. Det må være enkelt og ikke minst trygt for kundene å betale på nett.4. Merkegodkjenning. Potensielle kunders tillit vil avhenge av flere faktorer. I den grad du har anledning til å utsmykke nettbutikken din med kjente troverdige logoer - typisk VISA, Posten og Nsafe, for å nevne noe av de viktigste - vil dette være med på å gi hele netthandelsløsningen nødvendig troverdighet.5. Distribusjon. En rekke store aktører innen transport og spedisjon har utviklet sine tjenester for å imøtekomme netthandelens økende krav til effektiv distribusjon.6. Retur. Tilsvarende som for distribusjon, vil effektive rutiner for håndtering av retur være viktig for en god netthandel.7. Kundeservice. En viktig kilde til dine eksisterende og potensielle kunders vurdering av deg, vil være omtaler på nett - både i nettmedier og ulike blogger.8. Selskapsinformasjon. Du må forvente at dine kunder vil vite hvem du er, og om du er en troverdig leverandør. Det vil derfor være viktig at du presenterer selskapet ditt på en oversiktlig og troverdig måte.9. Sikkerhet. En sikker måte å miste kunder på, er å få nettstedet sitt hacket. På den ene siden mister du kunder der og da mens nettbutikken er nede, men enda verre er tapet av troverdighet.10. Skalerbarhet. Det er neppe noe som er mer fortvilende enn å se en mengde kunder banke på døren, og ikke være i stand til å levere dem produkter.(Kilder: Mamut og Komplett)

Nyheter
Næringsliv