Dagens svindeladvarsel

Visste du at bevisbyrden ligger hos deg som kortholder hvis du blir svindlet? - Uheldig, sier Lasse Billington i Forbrukerrådet til HegnarOnline.

Scanpix / Scanpix

En av våre lesere ble frastjålet sitt Postbankkort på et kjøpesenter i Moss sentrum. Kortet ble sperret maksimalt 20-30 minutter etter tyveriet. I mellomtiden hadde tyvene klart å ta ut 10.000 kroner et helt annet sted i byen. En av våre lesere ble frastjålet sitt Postbankkort på et kjøpesenter i Moss sentrum. Kortet ble sperret maksimalt 20-30 minutter etter tyveriet. I mellomtiden hadde tyvene klart å ta ut 10.000 kroner et helt annet sted i byen. I og med at tyvene klarte å få ut pengene på første forsøk, påstår Postbanken at koden må ha vært oppbevart sammen med kortet. Eventuelt må den ha vært dårlig kamuflert, mener banken.Leseren på sin side hevder at koden ikke ble oppbevart sammen med kortet. Kortet var for øvrig ikke brukt på fire dager. Da ble det tatt ut et kontantbeløp i en av bankfilialene.Bankkunden har svært dårlige kort på hånden, for å si det slik. I henhold til Finansavtaleloven av 1999 legges bevisbyrden på kunden. Mange lignende saker er blitt behandlet av BankklagenemndaStandarduttalelsen fra nemnda er at den finner "det mest sannsynlig at koden, eventuelt i dårlig kamuflert form, hadde vært oppbevart og kommet på avveie sammen med kortet, og at misbruket var muliggjort ved grov uaktsomhet".- Typisk kortsvindelsak - Dette er en typisk kortsvindelsak, sier Lasse Billington i Forbrukerrådet til HegnarOnline. Bankklagenemnda består av fem personer, to fra banknæringen, to fra forbrukermyndighetene og én nøytral. Billington sier at Forbrukerrådet normalt havner i mindretall i Bankklagenemnda i slike saker.- Det er ikke heldig at bevisbyrden ligger hos kortholder, mener hanSelv om Bankklagenemndas uttalelser i slike saker normalt går i bankkundens disfavør, anbefaler Billington kunden å ta saken til nemnda for vurdering. Han viser til at det finnes noen få unntak hvor kunden har fått medhold i at det ikke er snakk om grov uaktsomhet.Advarer mot "morsomme" talløsningerInformasjonssjef Tore Dyrdahl i DnB NOR, som eier Postbanken, gir ikke kunden mye håp om å vinne frem i Bankklagenemnda. At kortet ikke var benyttet på fire dager styrker teorien om at koden må ha vært skrevet ned, sier han.- Da kan ikke noen ha stått bak kunden og sett koden, sier Dyrdahl til HegnarOnline. Kunden kan heller ikke ha vært utsatt for kamera eller skimmerutstyr, mener han.Dyrdahl advarer mot å kamuflere koder som "morsomme" talløsninger. Dersom du for eksempel kamuflerer koden som et telefonnummer, må du være oppmerksom på at svindleren ringer opp numrene for å sjekke.Vær påpasselig Konklusjonen må bli at du skal være veldig påpasselig med koder og når du bruker kortet ditt. Du kan fort bli ansvarlig for tap av sure 8.000 kroner.Hva synes du om at bevisbyrden ligger hos kunden? Si din mening her. Her finner du mer om Bankklagenemnda og dens uttalelser.Her finner du Finansavtaleloven.