Nettbruken synker i ferien

Nettavisene har en markant tilbakegang i antall besøkende i sommerukene. Ukebladene merker derimot en økning i salget.

TNS Gallups ulike mediemålinger viser at ikke bare TV, men også nettmedier har et betydelig lavere publikum om sommeren, melder Journalisten. TNS Gallups ulike mediemålinger viser at ikke bare TV, men også nettmedier har et betydelig lavere publikum om sommeren, melder Journalisten. - Dette indikerer at nettbruken er mindre i ferieperioder, ifølge avdelingsleder Ingvar Sandvik i TNS Gallup. Han har undersøkt det norske folks mediekonsum i sommermånedene. I løpet av de tre siste ukene har VG Nett, Dagbladet.no og Nettavisen falt 15-16 prosent i antall unike brukere.De ferskeste tallene fra TNS Metrix, for uke 27 viser at landets ledende nettavis, VG Nett, hadde 2,06 millioner unike brukere. I uke 24 var tallet for VG Nett 2,41 millioner.TNS Gallup-målingene, blant annet Forbruker & Media-undersøkelsene, viser at folk i betydelig grad konsumerer medier også om sommeren. Selv om både TV og internett opplever nedgang på denne tiden, har disse mediene likevel mange brukere og seere i absolutte tall.Ukepressen derimot opplever økt løssalg i sommermånedene. Avisene har totalt sett stabile lesertall om sommeren, ifølge TNS Gallup. Løssalgsavisene VG og Dagbladet hadde imidlertid begge opptil 19 prosent høyere opplag i de typiske sommerukene rundt fellesferien i 2006, sammenlignet med tallet for hele året, skriver Journalisten. (©NTB)