Nettbanktrøbbel for mer enn 500.000 kunder

Mer enn 500.000 bankkunder har i 15 timer hatt trøbbel med å få kontakt med nettbanken. Fredag formiddag er fortsatt noen kunder rammet.

Foto: iStockPhoto

Vel 515.000 bankkunder i Sparebank1-gruppen har fra torsdag kveld ikke hatt nettbanktilgang eller hatt en svært treg tjeneste. Etter 15 timer har de fleste fått nettilgang, mens kunder hos flere lokale sparebanker fortsatt har trøbbel.Konserndirektør Geir Remman i EDB Business Partner, som opererer nettbankene for en rekke banker, beklager at nettbankkundene nok en gang får problemer, bare tre dager etter forrige gang mange nettbanker ikke fungerte.- Vi er på ingen måte fornøyd med at tingene ikke fungerer og at de ikke går hele tiden, og vil absolutt beklage det som har skjedd, sier Remman til NTB.Han begrunner nattens og formiddagens nettrøbbel med at selskapet har jobbet med å rette opp og oppgradere systemet, og det er i forbindelse med oppgraderingen at det har gått tregt med å få systemet tilbake til normal drift.Problemene for nettbankkundene i Sparebank1-gruppen startet klokka 19.30 i går kveld, opplyser informasjonssjef Mayka Brevik i Sparebank1-gruppen.- Vi beklager situasjonen og de ulemper det gir våre kunder, og gjør vårt beste for å bedre situasjonen. Vi har en tett oppfølging opp mot driftsleverandør, og gir kundene fortløpende informasjon, opplyser Brevik.(©NTB)