Ifs informasjonsdirektør Jack Frostad avviser overfor Avisa Nordland at det var medieomtalen som fikk selskapet til å snu.Mediene styrer ikke- Man skal aldri undervurdere medienes håndtering, men vi tar sakene på egen hånd. Avisa Nordland satte nytt søkelys på saken, og vi fikk en bred gjennomgang av den. Men mediene styrer normalt ikke skadeoppgjørene hos oss, sier Frostad til avisen.Etter at saken ble avdekket av Avisa Nordland og formidlet videre av NTB, tok det to dager før If snudde. Da hadde det eldre ekteparet sloss mot forsikringsgiganten i ni måneder uten å komme noen vei.
Begge rotetGlade
Grunnen til at det eldre ekteparet ikke fikk erstatning etter at huset deres brant 16. desember i fjor, var at If hadde sagt opp forsikringen seks dager før brannen. De hadde purret på ekteparet flere ganger, fordi det ikke var penger på kontoen til å dekke avtalegiroen.If var imidlertid selv delvis ansvarlig for problemene, fordi de hadde glemt å fjerne den gamle bilen fra forsikringspapirene da ekteparet kjøpte ny bil. Forsikringskravet fra If ble derfor for høyt, slik at avtalegiroene tappet kontoen til ekteparet.- Det er en feil begått av oss. Vi har tatt imot for mye penger, og vi ser det har oppstått en situasjon hvor det helt klart kan reises spørsmål ved et avslag, sier Frostad i If til Avisa Nordland.Hulda Børåholm (62) er svært glad for at forsikringsselskapet nå har snudd. Det er også hennes nylig kreftopererte mann Arnt (76) som gleder seg over at barndomshjemmet kan bygges opp igjen etter brannen. (©NTB)