Samme kvalitet på dyre og rimelige briller

Prisene på glass og innfatning varierer enormt, men kvaliteten på brillene hos optikere er den samme.

Foto: Specsavers
Personlig økonomi

Det viser en undersøkelse fra det svenske forskningsinstituttet SP. - Dette dokumenterer at det er mulig å tilby lav pris uten at det går ut over kvaliteten, sier optiker Forde Lebrog i Specsavers Sandefjord.Lebrog har jobbet i optikerbransjen i mange år og driver nå Specsavers i Jernbanealleen i Sandefjord.- Vi opplever stadig at kunder som har vært innom våre konkurrenter har fått høre at vår lave pris må skyldes dårlig kvalitet. Vi har derfor måtte bruke en god del tid på å forklare at dette ikke er tilfelle, sier Lebrog.Testet kvaliteten For å komme til bunns i kritikken bestilte Specsavers en uavhengig kvalitetstest fra det svenske forskningsinstituttet SP. To par briller ble kjøpt inn fra fire forskjellige optikerkjeder: Synsam, Brilleland, Interoptik og Specsavers. På instituttet testet de jevnheten i styrken og kvaliteten i glasset, at glasstyrken var riktig, at glassene var presist montert, klarheten i glasset, holdbarheten i innfatningen, den vannavstøtende effekten samt antirefleksen og herdingen. Resultatet viste at kvaliteten var den samme uavhengig av pris på både innfatning og glass.Men selv om kvaliteten på dyre og billige briller er lik, varierer prisen mye. En undersøkelse gjennomført av TNS Gallup viser at du hos Specsavers bruker gjennomsnittlig 1884 kroner per brille, mens du hos Brilleland, Synsam og Interoptik bruker henholdsvis 2718, 3850 og 4136 kroner per brille.2952 par med briller Optikerkjeden Specsavers fyller i år 25 år, og gjorde sin inntreden på det norske markedet for litt over 3 år siden. Frode Lebrog åpnet Specsavers sin butikk i Sandefjord mai 2008 og har siden da solgt 2952 par med briller.- Lav kvalitet er et argument som ofte blir brukt mot lavpriskjeder. Vi har nok hele tiden vært trygg på at vi har solgt fullverdige kvalitetsprodukter. Denne undersøkelsen er spikeren i kista for alle som har snakket negativt om oss, sier Lebrog.Prisen for høy Snart nærmer optikerkjeden seg 60 butikker i Norge. Nå kutter de prisene ytterligere og planlegger 17 nye butikkåpninger i 2009. Lebrog tror at grunnen til kjedens suksessen i Norge handler om at forbrukerne fikk med seg at prisen på briller var for høy.- De erfarte at det var mulig å få rimeligere briller uten at det gikk på bekostning av kvaliteten. Dette har vi nå også fått dokumentert med denne rapporten, sier Lebrog.Rapporten er bestilt av Specsavers Optikk og kvalitetstesten er gjennomført av SP i tidsperioden 1. november 2008 til 31. januar 2009SP er Sveriges ledende forskningsinstitutt innenfor kvalitetstesting og sertifisering. SP er heleid av den svenske stat og har over 900 ansatte.

Nyheter
Personlig økonomi