Slu aktører fører til million-tap

Grøntprodusenter taper millioner av kroner på at dagligvarekjedene somler med å sette ned prisene til forbrukere.

Foto: iStockphoto
Personlig økonomi

Grøntprodusenter taper millioner av kroner på at dagligvarekjedene somler med å sette ned prisene til forbrukere.Senest 2. april varslet flere produsenter en nedgang i agurkprisen på over 20 prosent, men forbrukerne måtte vente minst to uker på prisnedsettelsen. Nå tar grøntprodusentene et kraftig oppgjør med dagligvarekjedene, skriver Nationen.Resultatet av den forsinkede prisjusteringen er at dagligvarekjedene stapper den ekstra fortjenesten i sin egen lomme, noe som provoserer leverandørene. Dette er nemlig et mønster som stadig gjentar seg.- Grøntprodusentene tar på seg stort ansvar for å få balanse i markedet, men vi opplever gang på gang at prisnedgangen ikke kommer forbrukerne til gode. Butikkene og mellomleddene stikker av med fortjenesten, og det provoserer oss enormt, sier Bjarte Åsbø, som er ansvarlig for agurk, tomat og salat i Grøntprodusentenes samarbeidsråd (GPS).Priskuttet førte til et tap for agurkprodusentene på over to millioner kroner bare i løpet av den første uka, sier Åsbø, som forteller at produsentene føler seg maktesløse samtidig som jordbruket ofte får skylden for de høye prisene.NorgesGruppen, en av de største dagligvarekjedene, kjenner seg ikke igjen i påstandene.- Offentlig statistikk viser at prisutviklingen på frukt og grønt er svært lav, og vi opplever at konkurransen er svært tøff mellom kjedene på dette feltet. Dessuten blir det for enkelt å se på slike enkelttilfeller og hevde at kjedene tar seg for godt betalt, sier informasjonsdirektør i NorgesGruppen, Per Roskifte.

Nyheter
Næringsliv