Folk overstrømmer Bankklagenemnda med klager

Bankklagenemnda har hittil i år mottatt 1.600 klager på bankenes salg og rådgivning av spareprodukter. I hele fjor var det tilsvarende tallet 120.

Foto: iStockphoto

Bankklagenemndas administrasjon kneler på grunn av de mange klagene, skriver Dagens Næringsliv.Nemnda har mottatt til sammen 2.200 klager hittil i år. Av disse utgjør 1.600 klager på salg og rådgivning av spareprodukter.Forbrukerrådet roper nå varsku på grunn av den store pågangen. Hvis ikke Bankklagenemnda omorganiseres og får tilført mer penger, er Forbrukerrådets direktør Jorge Jensen redd for at klagenemnda vil være til liten nytte for landets bankkunder.- Nemnda har administrative problemer. Det butter imot. De har fått en fordobling av saker å jobbe med. I tillegg er de rammet av en bankverden som er annerledes og betydelig mer komplisert enn den var da Bankklagenemnda ble opprettet i 1988, sier Jensen.Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) og Sparebankforeningene betaler for driften av nemnda.Det foreligger nå forslag om å slå sammen nemndas administrasjon med Forsikringsklagekontoret. I tillegg skal en person ansettes for kun å jobbe med klager knyttet til strukturerte produkter. (©NTB)