6 av 10 besøker ikke banken

Trangen etter å besøke et bankkontor er forsvinnende liten. - Behovet for rådyre rådgivere er ikke like prekært i dag, sier Anders Skar i Nordnet.

Nordea-logo - Foto: banken
Personlig økonomi

En undersøkelse utført av Nordnet viser at et overveldende flertall av sparere, som da naturligvis også har andre bankforbindelser, ikke har besøkt et bankkontor i løpet av de siste tre månedene.Undersøkelsen omfatter 1.159 sparere og Nordnet-kunder i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.6 av 10 besøker ikke bankenNærmere bestemt 62 prosent har ikke besøkt et bankkontor på tre måneder. 29 prosent har gjort det 1-3 ganger.- Mange av våre kunder er "early adpoters", noe som betyr at de ofte ser trender i markedet først. Derfor er også undersøkelsen ekstra interessant. Resultatet taler også sitt tydelige språk. Gammelbankens bankkontor hører hjemme i historiebøkene, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank i Norge.Etter at nettbanken så dagens lys har vi ifølge Skar blitt mye mer selvstendige når det kommer til bankspørsmål, og behovet for å besøke et bankkontor er forsvinnende lite for mange bankkunder.- De som har minst kontakt er mest fornøydeVidere sier 44 prosent av de spurte i undersøkelsen at de anser nettet og sosiale forum (som Facebook og Twitter) som privatpersoners primære kanal for råd og veiledning i privatøkonomiske- og sparerelaterte spørsmål.Den tradisjonelle rådgiveren ser - på samme måte som bankkontorene - ifølge Skar ut til å tilhøre fortiden.- Det vil alltid oppstå behov for veiledning eller hjelp, og da må man enten gi kundene verktøyene slik at de kan hjelpe seg selv, eller være tilgjengelig for kundene i ulike elektroniske kanaler med service.- Vi vet jo i dag at de mest fornøyde bankkundene er de som har minst kontakt med banken sin. Og da er det selvfølgelig ikke slik at det bare er å stenge ned alle mulige kommunikasjonskanaler til kundene, men man må være tilgjengelig i form av service, og ikke minst la kunden få verktøyene slik at de kan hjelpe seg selv, sier banksjefen.- Ikke like prekært behov for dyre rådgivereHan viser også til at vi i dagens informasjonssamfunn har mer kunnskap, og enklere kan søke opp informasjon.- Behovet for rådgivere som tar skyhøye avgifter er ikke like prekært i dag som før, avslutter Skar.

Nyheter
Personlig økonomi