Bryllupseffekter er milliardindustri

Pynt, porselen, pils, prevensjon: Den britiske handelsstanden forventer å dra inn 2 milliarder kroner på bryllupssuvenirer.

Prins William og hans utkårede Kate Middleton - Foto: AP
Personlig økonomi

Vindusutstillingen hos Cool Britannia på Piccadilly Circus oser stadig av 60-tallets mod-kultur. Men mannekengdukken som sitter over skrevs på en Union Jack-farget scooter, er iført «Will & Kate»-t-skjorte over trange olabukser. Rundt det hele er porselen, bestikk og askebegre dandert - alt med kongelig emblem.Den britiske handelsstanden vet å sko seg under oppkjøringen til prinsebryllupet 29. april.- Dette er veldig viktig for oss, forteller daglig leder K. Ravi i suvenirkjeden Crest of London til NTB.Siden begynnelsen av mars har han viet store deler av sine ni West End-filialer til William og Kate Middleton.- Minnegjenstandene utgjør et sted mellom 15 og 20 prosent av salget vårt i øyeblikket. Selv om interessen vil vedvare ut året, regner vi med å nå en topp kommende uke, sier Ravi, og legger til at etterspørselen er størst etter kopper, tehåndklær og tallerkener.De offisielle produktene er kun én bit av puslespillet. Opp mot påske overgår tabloidene hverandre med rapporter fra memorabilia-industriens ytterkanter. Eksempelvis tilbyr selskapet Crown Jewels trepakninger med «kongen blant kondomer», mens Nottingham-bryggeriet Castle Rock har satt et spesialøl ved navn Kiss Me Kate i omløp.Tall fra Centre for Retail Research, gjengitt i The Observer, tyder på at bryllupet vil styrke handelsstanden med 515,5 millioner pund - tilsvarende snaut 5 milliarder kroner. Samme kilde forventer at suvenirsalget alene vil generere 2 milliarder kroner.(©NTB)

Nyheter
Personlig økonomi