- Misforstått at vi bare vil bli kjemperike

- For oss er det viktigere at sparekundene forstår risikoen enn avkastningspotensialet i aksjefond, sier lederen i Verdipapirfondenes Forening, Lasse Ruud, til HegnarOnline.

Admistrerende direktør i Verdipapirfondenes forening, Lasse Ruud - Foto: Scanpix

Verdipapirfondenes Forening (VFF) la før helgen frem tegningsstatistikk for 1. halvår. Denne viste at det i perioden ble tegnet andeler i verdipapirfond for netto 38,9 milliarder kroner.Aksjefond fikk en tegning på netto 10,7 milliarder, mens det i rentefond ble nettotegnet for 26,1 milliarder kroner, hvorav 21,4 milliarder i obligasjonsfond.Norske personkunder tok ut nesten en halv milliard i juni, men nettotegnet likevel aksjefond for 3,7 milliarder kroner i 1. halvår. Norske personkunder har nå 162 milliarder kroner i fond, hvorav 103 milliarder i aksjefond.Les også: - Fare for at risikoen i aksjefond er overvurdertLes også: - Du skal kose deg litt med pengene ogsåLes også: Derfor går han all-in i aksjer- Forstå hva du sparer i Etter fremleggelsen tok HegnarOnline en prat med foreningens direktør Lasse Ruud.Hvordan vil du beskrive nordmenns sparemønster? Bør de gjøre noe annerledes?- Før finanskrisen så vi nok en tendens til at Ola Nordmann kanskje sparte litt for mye i produkter som han egentlig ikke helt forsto. Vi mener at du alltid bør forstå risikoen i et spareprodukt. Du må kjenne på det: "Skjønner jeg dette?" Det skal du alltid passe på, sier han til HegnarOnline.- Videre vil jeg nok si det også er en fordel at kostnadsstrukturen er rimelig forståelig, sett fra ditt ståsted og med det utgangspunktet du har, legger han til.- Viktigst å forstå risikoenOg sånn sett stiller aksjefond sterkt?- Ja. Én stor fordel vi etterhvert har fått, er at det begynner å bli så mange nordmenn som har over 10 års erfaring med sparing i aksjefond. Den gruppen har fått veldig gode forutsetninger for å forstå risikoen.- For oss er det viktigere at sparerne forstår risikoen enn avkastningspotensialet. Da er det større sannsynlighet for at en oppfører seg rasjonelt langs tidsaksen, og dermed får ålreit avkastning, forklarer Ruud.Artikkelen fortsetter under bildet.På dette området har det ifølge VFF-direktøren vært gjort feil i norsk finansnæring.- En har vært for fokusert på avkastningen, og for lite flinke til å kommunisere risikoen. Sagt på en annen måte: fornøyde kunder er suksessoppskriften for fondsbransjen, som er mye mer langhalet enn mange skjønner.- Den eneste muligheten for sterk vekst i personmarkedet er at folk kommer inn på rette premisser, og har skjønt bruksanvisningen som kan vise vei til gode resultater for dem. Her ligger kimen til vekst for fondsbransjen - og økonomisk suksess for oss, fortsetter Ruud overfor HegnarOnline.- Vil ikke ha mest mulig volum Direktøren mener mange her har misforstått bransjen.- De tror at vi har incentiver til bare å karre til oss mest mulig volum, og gni oss i hendene og bli kjemperike. Det volumet mister vi i neste runde på de kundene som har kommet inn på gale premisser og med falske forhåpninger, sier Ruud.Tillit er et stikkord her?- Ja, men samtidig er ord som tillit og ydmykhet kanskje gjenstand for overforbruk i næringslivet. Vi opererer gjerne med begrepet fornøyde kunder, som er mer konkret enn at du fortsatt har kundens tillit, svarer VFF-direktøren.- Pervertert atferd gir ingen glede Ifølge Ruud er det bransjens konkrete mål å hjelpe kundene til å bli fornøyde- Vi kan bare bidra med portefølje-resultater, altså fondets tidsvektede avkastning. Kundens avkastning er avhengig av hvordan vi forvalter fondet, og om hun eller han ikke har gått inn og ut på gale tidspunkter - det vil si kjøpt seg inn når solen har skint skikkelig i aksjemarkedet, og solgt seg ut på den første regnværsbygen.- Fondet kan ha gjort det mye bedre enn sin indeks i perioden, men kunden får ikke glede av det dersom hennes eller hans egen investeringsatferd er pervertert og inkompetent, sier VFF-direktøren.Ruud understreker til slutt at fondsbransjen selv har ansvaret for å hjelpe kundene til kompetent atferd.- Vi har motivasjon for det, og der ligger også vår langsiktige lønnsomhet, avslutter han overfor HegnarOnline.