Q-Park bøtelegger i blinde

Har du betalt parkeringsavgiften pr sms? Du kan ikke nødvendigvis stole på at kontrolløren fra Q-Park har registrert betalingen.

Foto: Scanpix

Er du blant bilistene som benytter deg av sms-tjeneste til å betale for parkering? Vel, du kan ikke nødvendigvis stole på at betalingen er registrert hos kontrolløren.To ganger Q-Park-feilEn helt vanlig hverdag ankommer undertegnede handlesenteret CC Vest i Oslo. Parkeringsautomaten i nærheten av parkeringsplassen virker ikke, så vi benytter oss av tjenesten som gjør det mulig å betale pr sms. En tjeneste som både er enkel og effektiv, da du med en gang mottar bekreftelse på at parkering er registrert på din mobil.Parkeringen går ut etter to timer, men da vi ankommer bilen, før utløpstid - ser vi at det ligger en gul parkeringsbot under vindusvaskeren på bilen. Irritasjonsnivået stiger, og vi går sporenstreks og henvender oss i resepsjonen da vi ikke kan skimte en parkeringsvakt noe sted.Resepsjonisten, hyggelig og behjelpelig, rister på hodet når vi forklarer at parkering er betalt, viser sms og deretter bot.- Å nei, har det skjedd igjen. La meg ta boten for deg, så skal jeg få ordnet opp i dette, sier hun.Lettet, uten bot, forlater vi senteret. Vi noterer oss imidlertid at parkeringsselskapet det er snakk om er Q-Park.Det går noen ukers tid, og undertegnede ankommer en parkeringsplass ved Tjuvholmen, Filipstad Brygge. Nok en gang betaler undertegnede parkering med sms, mottar bekreftelse på parkering på telefonen og forlater bilen - tilsynelatende trygt - på Q-Parks parkeringsplass.Etter én time og 30 minutter, en middag og et glass brus senere, ankommer vi nok en gang bilen med gul lapp under vindusviskeren og begrunnelsen "Billett ikke synlig".Vi kan ikke se noen parkeringsvakt, sjekker mobil - og bekreftelsesmeldingen fra tidligere lyser imot oss. Når vi ringer for å melde inn klagen umiddelbart på stedet pr telefon, er sentralbordet selvsagt stengt.Må sende inn klageVi forsøker sentralbordet på dagtid, men inkassoselskapet, som man blir satt direkte over til ved klage, kan ikke hjelpe oss.- Nei, du må sende inn klage, opplyser de informativt.- Jo, takk skal du ha, men det er jo strengt tatt dere/parkeringsselskapet som har gjort en feil her - kan dere ikke bare sjekke registrert betaling i systemet og slette boten?- Nei, det kan vi ikke. Du må sende inn en klage, så vil en saksbehandler se på det.Kommunal parkering - sjekker umiddelbart bil opp mot smsNå har det seg slik at tjenesten som muliggjør å betale parkeringsavgift pr sms har vært tilgjengelig for forbrukere en god stund. I og med at undertegnede en rekke ganger har benyttet seg av tjenesten på kommunale parkeringsplasser, uten å få bot, tenker vi at det ville vært artig og høre med Trafikketaten hvordan de sjekker at kunder har betalt pr sms.- Når du betaler parkering via sms så blir registreringsnummeret registrert i en database, som parkeringsvakten har tilgang til fra sin håndterminal. Parkeringsvakten kan enkelt taste inn registreringsnummeret og vil da få opp at bilen som står parkert faktisk har betalt, sier informasjonssjef ved bymiljøetaten, herunder trafikketaten, Kari Eliassen til HegnarOnline.- Har dere noen gang ilagt bøter når kunder har betalt pr sms?- Ja, det har vi gjort. Men dersom det har skjedd ved en feil ordner vi raskt opp. Da er det bare å ringe inn til oss og så finner vi feilen i systemet og ordner det med en gang for dem.- Har dere mottatt sms-klager?- Ja, det har vi. Men jeg sitter ikke på noe direkte tall på hvor mange her og nå. Det jeg kan si er at dersom noen er blitt bøtelagt når de har betalt pr sms ordner vi opp i det med en gang de melder inn feilen, sier Eliassen."Hallo - er det noen pressekontakt tilgjengelig?"Vi forsøker deretter Q-Parks pressetjeneste, det vil si vi får opplyst fra inkassobyrået at det bare er å ringe gjennom kundeservice. Ikke overraskende kan ikke kundeservice besvare pressehenvendelsen.- Kan vi få snakke med deres presse- eller mediekontakt?- Nei, vedkommende er ikke her nå.- Ok, er vedkommende å nå på mobil da, kanskje?- Nei, vi kan ikke oppgi mobilnummeret.- Kan vi få e-postadressen i stedet?- Nei, det kan dere ikke. Men dere kan sende en e-post til kundeservice.- Hva kommer det av at vi ikke kan få telefonnummeret direkte til pressekontakten. Dette er en henvendelse fra en nettavis?- Vedkommende er ikke her nå.- Ok. Hvor lang tid tar det før vi får svar på en e-post da?- Den vil vi besvare i løpet av en ukes tid.- En ukes tid????- Ja, det vil si, hvis vi mottar den i dag, vil vi videresende den til vedkommende i dag.Vi må gi oss og får e-posten til kundeservice.Ligger på klagetoppenEn pressekontakt det er mye lettere å få tak i, er Forbrukerrådets Martin Skaug Halsos. Han kan fortelle at de hittil i år har mottatt 254 henvendelser i forbindelse med parkeringsbøter, hvorav 35 går direkte på Q-Park.- Blant de parkeringsselskapene, der vi kjenner til motparten, ligger Q-Park på topp, opplyser Skaug Halsos.Han kan imidlertid ikke se å ha registrert noen "sms"-saker, men viser til at dette er en relativt ny tjeneste og at forbrukere ikke alltid oppgir grunnen til at de har fått bot når de henvender seg til Forbrukerrådet.Hva skal man gjøre når man har fått en bot, betale før man har klaget eller klage først?- Det kommer an på boten. Har man fått en kommunal bot må man betale før man klager, og ettergis klagen tilbakeføres innbetalingen. Får man derimot bot fra et privat selskap, kan man holde tilbake betalingen, opplyser Skaug Halsos.Det bekrefter også Q-Parks inkassobyrå.- Du skal ikke betale boten før klagen er ferdigbehandlet, opplyser en saksbehandler på telefon.Bøtelegger i blindeTil slutt får vi tak i kontrolldirektør i Q-Park, Lars Monsen. Han har ingen forutsetning til å forklare hvordan journalisten har blitt bøtelagt to ganger, ved samme feil, over telefon. Men forklarer gjerne hvordan systemet deres fungerer.- Våre kontrollører er utstyrt med en pda, når alt fungerer som det skal vil denne "snakke" datateknisk og oppgi til kontrollør dersom kunde har betalt pr sms.- Av og til virker ikke systemet, og da befinner kontrolløren seg i blinde , fordi den ikke kan vite om vedkommende har eller ikke har betalt pr sms, sier Monsen, men hevder at tilbakemeldingene har vært at systemet med betaling pr sms fungerer jevnt bra.- Det er klart det er ekstra dumt hvis systemet ikke virker, men klagesystemet vårt fungerer litt annerledes enn i det kommunale, og derfor må kunden sende inn en klage dersom man har blitt ilagt bot, uavhengig av årsak.Han opplyser om at det er veldig enkelt - man kan bare sende inn et par linjer på mail.Til opplysning kan vi informere om at det tar godt og vel fem minutter og fylle ut skadeskjemaet.Tips oss gjerne om lignende saker her!