Plagsomme gratisaviser

Antall klager på gratisaviser til Forbrukerombudet stiger kraftig. Men det er også mye annet som irriterer norske forbrukere.

Gry Nergård. Foto: Erlend Aas / Scanpix.
Personlig økonomi

Klagestatistikken viser en klar økning i antall henvendelser fra første halvår i fjor til første halvår i år.Hittil i år har Forbrukerombudet fått inn flere klager på gratisaviser enn i hele fjoråret, 300 i år mot 197 i fjor. 214 klager gjaldt reklame, mens tallet i fjor var 371.Kan si nei takkFra 1. juni 2009 fikk man muligheten til å reservere seg ved å merke postkassa eller døra med «Nei takk til gratis aviser» eller lignende.- Økningen i klagetallet viser at mange irriterer seg over å måtte motta gratis aviser og uadressert reklame. Det er underlig at flere distributører fortsetter å levere reklame til forbrukere som har markert at de ikke ønsker det, og frustrerende at forbrukernes rettigheter ikke blir respektert, sier forbrukerombud Gry Nergård.En reservasjon mot gratis aviser omfatter både reklamefinansierte gratisaviser og gratis eksemplarer av løssalgs- og abonnementsaviserJukser med salgForbrukerombudet registrerer at antall klager holder seg høyt og stabilt. Til sammen mottok de 4.100 skriftlige klager i første halvår i år.Mange klager gjelder villedende markedsføring. Det gjelder særlig de store sportskjedene, butikker som selger dun- og interiørprodukter og forhandlere av garderobeløsninger.Mange klager går på at butikkene ikke oppgir førpris på varer som hevdes å være på salg. Ofte er det ikke vanlige kunder, men konkurrenter i samme bransje, som står bak klagen. (©NTB)