Forbrukerrådet reagerer på manglende reiseportal

- Jeg er oppriktig forbannet på publikums vegne, sier Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet.

Turistbuss - Foto: Scanpix
Personlig økonomi

Samferdselsdepartementet har fått 20 millioner kroner for å lage en nasjonal reiseportal på internett. Men etter seks år har ingenting skjedd og Forbrukerrådet reagerer skarpt.- Jeg er oppriktig forbannet på publikums vegne, sier Anne Haabeth Rygg i Forbrukerrådet til Dagens Næringsliv.- Jeg har ingen forståelse for at noen fylkeskommuner skal ha noe å hente på å holde busstabellene hemmelige, sier Rygg, som er fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.Høsten 2006 vedtok Stortinget at Norge skulle få en nasjonal reiseplanleggingstjeneste på nettet for å få flere til å reise kollektivt. Seks år senere finnes det ingen slik nettjeneste, selv om det er bevilget 20 millioner kroner til prosjektet, det meste av pengene står fortsatt på bok.Politisk rådgiver Sigrid Brattabø Handegard i Samferdselsdepartementet skylder på fylkeskommunene.- Noen av fylkene har gitt oss trafikkdata for buss, tog og ferjer, særlig østlandsfylkene, mens andre ikke har prioritert dette, sier hun til Dagens Næringsliv.Anne Haabeth Rygg mener det er nødvendig med en felles reiseplanlegger for hele landet som fungerer. I sommer undersøkte Forbrukerrådet en rekke norske reiseplanleggere, som i hovedsak drives i regi av ulike transport- og busselskaper, men disse testene ga ofte absurde svar. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv