Matvarer er ikke alltid det du tror de er

Mange matprodusenter villeder forbrukerne ved å gi varen navn eller bilder som ikke stemmer med innholdet.

Randi Flesland - Foto: Scanpix
Personlig økonomi

Nå mener Forbrukerrådet at matvarebransjen må rydde opp.Forbrukerrådet har gjort en undersøkelse som blant annet avdekket fiskepudding med bare 30 prosent fisk, kalkunfilet som består av både kalkun og høne og ekte vaniljeis uten ordentlig vanilje.Varer som utgis for å være noe annet enn de egentlig er, finnes i alle produktkategorier.Nå etterlyser Forbrukerrådet mer ærlighet fra matvareprodusentene.- Det er produsentens ansvar å være tydelige på hva de selger. Vi skal ikke være nødt til å lese ingredienslister med lupe for å vite hva vi kjøper, sier Randi Flesland, direktør i Forbrukerrådet.I Sverige er det utarbeidet en veileder som tydelig angir hva det er lov å kalle produktene. Her kan ikke en juice være ferskpresset dersom den ikke faktisk er det. Forbrukerrådsdirektøren mener Norge burde ha lignende regler.- Det er tydelig at mange produsenter utnytter tolkningsmulighetene. Det har etablert seg en ukultur i deler av bransjen, og å «pynte på sannheten» virker å være greit. Denne ukulturen må bransjen få bukt med, mener Flesland. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv