Tre Storebrand-fond har steget over 45 prosent

Tre Storebrand-fond har gjort det ekstra sterkt i år. Her er én av suksessfaktorene.

Oslo Børs om vinteren - Foto: Scanpix
Personlig økonomi

Flere av Storebrands fond er i ferd med å legge bak seg et knallsterkt år, viser en oversikt i DN. De tre Storebrand-fondene Delphi Nordic, Storebrand Norden og Storebrand Vekst troner øverst på Morningstars oversikt over avkastning i fond som investerer i Norge, Norden og Globalt. Avkastningen ligger mellom 45 og 51 prosent.Forvalter Andreas Berdal Lorentzen i Storebrand Vekst, som investerer på Oslo Børs, sier suksessfaktoren i 2013 har vært at mindre selskaper har løftet seg. Det skjer etter at investorene de siste tre årene har foretrukket store, solide selskaper med god likviditetForvalter Øyvind Fjell i Delphi Nordic sier til DN at vendepunktet i 2013 kom da den amerikanske sentralbanken skapte usikkerhet om den ville fortsette å støttekjøpe statsobligasjoner. Det sendte rentene på obligasjoner opp, noe som førte til at investorer i obligasjoner begynte å se seg om etter alternativer.

Nyheter
Børs