TV-bransjen kutter i bindingstiden

Forbrukerombudet er fornøyd etter at TV-leverandører har innført en rekke endringer i tilbudet som skal komme forbrukerne til gode.

Netflix.
Personlig økonomi

Etter forhandlinger med Forbrukerombudet har tilbydere av TV- og strømmetjenester endret mange av kravene sine når det gjelder bindingstid.Strømmetjenester som Viaplay, Netflix og HBO Nordic har ikke lenger bindingstid. Øvrige selskaper benytter ikke lenger bindingstid over tolv måneder, mens Canal Digital kutter bindingstiden til seks måneder.Alle selskaper utenom NextGenTel tilbyr mulighet for å komme seg ut av bindingstiden mot et gebyr, og bare to tilbydere, Viasat og RiksTV, har nå mer enn én måneds oppsigelsestid. De opererer med to måneder.Alle leverandører utenom Canal Digital lar nå kundene si opp avtaler per epost eller kontaktskjema.Forbrukerombud Gry Nergård er fornøyd med utviklingen.- Vi er veldig fornøyde med endringene bransjen har gjort. Det skal være enkelt og trygt å navigere i TV-markedet, og forbrukerne må ikke hindres fra å bytte leverandør dersom produktet ikke lenger svarer til behovet. Vi tror endringene som nå er foretatt vil bidra til en sunnere og mer forbrukervennlig konkurranse i markedet.Nergård sier Forbrukerombudet avslutter saken i denne omgang, men at de vil følge utviklingen tett i tiden som kommer. (©NTB)

Nyheter
Næringsliv