Dekningskravene er innfridd: DAB-nettene er riksdekkende

Nye kringkastingsnett er riksdekkende og når ut til en like stor andel av befolkningen som de største FM-nettene.

Nytt dashbord
Personlig økonomi

Det er nå god dekning over hele landet fra de nye DAB-nettene. Nye kringkastingsnett er riksdekkende og når ut til en like stor andel av befolkningen som de største FM-nettene, skriver Digitalradio Norge AS i en melding.Men nye DAB-nett er det blitt langt flere radiokanaler over hele landet. Norge har nå 22 riksdekkende kanaler, mot bare fem riksdekkende kanaler på FM. Veksten er historisk.- NRKs mål er å gi lytterne tidenes beste radiotilbud. Når alle våre kanaler får like god dekning som NRK P1 i dag har på FM, blir det mulig, sier Marius Lillelien, radiosjef i NRK.- Det er gledelig at om lag 500.000 nordmenn som ikke har fått inn P4 på sine radioer de siste 10 årene nå kan få inn både P4 og alle våre øvrige kanaler som P5 Hits, P6 Rock og P7 Klem. Spesielt gjelder dette mange innbyggere i Nord-Norge og på Vestlandet. Digitaliseringen av radio styrker oss i en stadig større konkurranse med andre medier, den er et helt nødvendig grep og et framskritt for radio som medium, sier Trygve Rønningen, redaktør og administrerende direktør i P4 Gruppen.DAB-nettene innfrir nå de krav myndighetene stiller på henholdsvis 99,5 og 90 prosent befolkningsdekning for NRKs nett og det kommersielle nettet.På tross av at dekningskravene er oppnådd, utvikles nettene videre så enda flere skal få tilgang til det store, nye digitalradiotilbudet. I perioden fram til 1. november er det planlagt etablert flere sendere.Ved byggingen av nye radionett er det lagt særlig vekt på god dekning langs veiene. Flere nye veisendere gir jevnt og stabilt mottak, også på strekninger med tradisjonelt dårlig radiomottak. DAB-nettene gir mer stabilt mottak enn FM.Nye DAB-nett skal overta for dagens FM-nett, som er planlagt å slukke i 2017, senest i 2019. Endelig tidspunkt for slukking settes av Kulturdepartementet i 2015.Kravet om at halvparten av radiobrukerne daglig skal lytte digitalt er ikke i mål, viser en rapport fra Medietilsynet.