– Om fem år regner jeg med at vi har hovedvirksomheten her på Torp, kanskje med noen baser andre steder i verden. Vi håper også å være på plass med et studentbygg som kan huse 400 av studentene våre, sier Frode Granlund, adm. direktør ved Pilot Flyskole.Det er eksamenstid i lokalene til flyskolen ved Torp Sandefjord Lufthavn, som er en av de største flyskolene i Skandinavia. Flesteparten av de 120 studentene ser ut til å være hjemme og for å lese. I et arbeidsrom sitter fem-seks elever i hvite skjorter og sorte bukser og planlegger flyturen de skal ut på senere på dagen.
Arbeidsrommet har utsikt til rullebanen, der små Cessna-fly fra flyskolen lander innimellom annen flytrafikk.Skolepenger: 890.000 kronerStudentene betaler 890.000 kroner for en to års utdannelse. Det inkluderer flytimer, men ikke kost og losji.Undervisningen foregår på engelsk, og 40 prosent av studentene kommer fra utlandet, med Finland, Sverige, Canada og Singapore som de største rekrutteringsmarkedene.Investeringer på 70 mill.– Årlig trengs det 27.500 nye piloter, og utdanningskapasiteten på verdensbasis er omtrent halvparten av dette, sier Frode Granlund.I mange år var Forsvaret den viktigste veien inn i pilotyrket. I dag utdanner forsvaret bare mellom fire og åtte jagerflypiloter i året, og det er sivil utdanning som er bakgrunnen til flesteparten av de ferske flygerne, oppgir Granlund.Internasjonal vekstfase– Hvilke mørke skyer ser du for selskapet?– Ingen. Luftfarten vokser selv om store deler av verden går på tomgang økonomisk. Om Kina vokser litt saktere, vil det heller være andre deler av verden som vokser fortere, sier Granlund.
Om ett år eller to år kan det være noen av disse studentene som sitter bak spakene som styrmann i en Boeing 737 fra Ryanair, Wizzair eller Norwegian.Frode Granlund hadde vært billakkerer i 20 år da han besluttet å skifte yrke.– Jeg drev med modellfly som gutt, og hadde alltid drømt om å bli pilot, sier Granlund. I 1999 hadde han tatt privatflyversertifikat, og etter en mellomstasjon i et sjøflyselskap startet han og kompanjongen Runar Vassbotten opp Pilot Flyskole høsten 2007. Da var Granlund 43 år.– Tanken var først å gi videreutdannelse og nødvendige sertifiseringer til dem som hadde tatt noen flytimer i flyklubb eller i USA. Men det ble det ikke noe fart i, så vi startet med flyskole for studenter som ønsker å ta hele utdanningsløpet hos oss, sier Granlund.Studiet tar to år, og utdanner studentene til trafikkflyver. Studentene må være mellom 18 og 33 år og ha god forståelse av engelsk og matematikk. I tillegg må de bestå en logikkprøve og en medisinsk undersøkelse.Skolen får ikke offentlig støtte, og et norsk studielån dekker omtrent en tredel av beløpet. Det øvrige må hver enkelt student finansiere på egenhånd.Skolen har gått med overskudd siden 2010, og oppgir å ha investert 45 millioner kroner i fly, simulatorer og andre utdanningsfasiliteter.I tillegg får selskapet i sommer levert syv nye fly til en verdi av 25 millioner kroner.– Fremtidsutsiktene for skolen er veldig gode. På verdensbasis er det vekst i flytrafikken, etterspørselen etter utdannede piloter er stor og mulighetene for å gå ut i jobb er gode. Så langt har studentene primært gått til Ryanair, oppgir han.Selskapets største konkurrenter ligger i Sverige, Danmark og Storbritannia. Men Norge er ikke et dårlig land å drive flyskole i, mener Granlund.– De største innsatsfaktorene er drivstoff og flyinnkjøp, og det koster det samme overalt. Samtidig er det ikke så lett å etablere flyskole. Det kreves både kapital og en rekke godkjenninger, samtidig som man må bygge den rette kulturen og kompetansen, sier han.Planen videre nå er å trekke til seg asiatiske studenter. Tidligere denne måneden var Granlund og en kollega i Indonesia. De hadde flere møter med flyselskapet Garuda med sikte på et rekrutteringssamarbeid. Selskapet eies fortsatt fifty-fifty av Granlund og kompanjongen.– Vi har ingen planer om salg, men vi er nå ute av gründerfasen og skal over i en internasjonal vekstfase. Vi ønsker at selskapet skal være salgbart om vi skulle skifte mening på et senere tidspunkt, og da trenger vi et profesjonelt styre.