<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Frir til norske rikinger

Silicon Valley-selskap skal lansere privatflyenes Airbnb i Norge.

Publisert 21. feb. 2016 kl. 09.25
Oppdatert 21. feb. 2016 klokken 09.26
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 392 ord

Hvis delingstjenesten Stellar Labs får det som de vil, kan snart halvrike fly superrikes privatfly også i Norge. Det amerikanske selskapet formidler i dag deling av rundt 20 prosent av privatjetflyene i USA og er nå på vei til Europa. Lansering i Norge står for tur i sommer, forteller selskapets gründer og konsernsjef Paul Touw til Kapital.- Vi har regnet ut at det er 43 privatfly i Norge som er aktuelle som brukere av vår tjeneste. Norge er et stort og langstrakt land, der det er behov for privatfly både for å nå ut til ellers vanskelige tilgjengelige plasser og for å nå ut til oljeområder, sier Touw til magasinet.Selv kaller selskapet seg “privatflyenes svar på Airbnb”. De har nemlig ambisjoner om å gjøre for privatfly det som Airbnb har gjort for boliger.Selskapets forretningsmodell er å ta et prosentvis formidlingsgebyr. Prisen for å leie et privat jetfly i Norge anslås til rundt 35.000 kroner pr. time.- Iblant kan det være mer effektivt, og til og med lønnsomt, å fly seks–syv mennesker fra samme ledelse i ett fly fremfor å kjøpe mange businessbilletter på rutefly, mener Touw til Kapital.Privatflyeier Olav Nils Sunde, som selv har erfaring med å forsøke seg i luftbransjen, virker ikke spesielt imponert over Stellar Labs konsept. - Våre fly går allerede i kommersiell utleietrafikk og administreres av Sundt Air, svarer Sunde via medarbeider Christina Narum. De henviser Kapital videre til Sundt Air, som heller ikke synes Stellar Labs konsept høres spesielt revolusjonerende ut.- For det første finnes det jo allerede noe lignende i NetJets, der man kan bli deleier i et fly. For det andre har vi en tjeneste med flymegling, altså formidling av utleie av flyene i hangaren når flyene ikke er i bruk. Vi har riktignok ikke formalisert det med en nettside. Det foregår ved at man ringer inn til oss, og så ser vi på hva som er mulig å få til. Så dette amerikanske firmaet, som jeg ikke har hørt om før du ringte, er vel ikke noe grunnleggende nytt, sier markedsdirektør Ola Vøllestad i Sundt Air til magasinet.- Men det er jo en ny distribusjonskanal, det vil vi naturligvis se på. Sammenligningen med Airbnb er nok ikke helt god da eierne av flyene vil ønske å vite hvem som leier flyet. Det er sikkert ikke mange Lamborghini-eiere som er med på nabobil.Kapital finner du her!