Hvor grådige skal forsikringsselskapene få lov til å være? spør Norsk Familieøkonomi i en pressemelding sluppet tidligere i dag.- De største forsikringsselskapene i Norge tjener absurd mye penger på kundene sine. Spesielt de som er lojale mot selskapet sitt, sier sjeføkonom Reid Krohn-Pettersen.- Gjør noe med superprofittenHan mener selskapenes resultatmarginer har økt vesentlig mer enn naturlig den siste tiden.- Forsikringsselskapenes årsresultater øker med flere milliarder hvert år. Nå er det på tide at vi forbrukere får bedre kontroll på en av de største husholdningsutgiftene vi har, sier Krohn-Pettersen.Sjeføkonomen drar frem Gjensidige Forsikring, som i 2. kvartal i år fikk et resultat før skatt på 1.709 millioner kroner. Premieinntektene fra skadeforsikring kom inn på 5.537 millioner, opp fra 5.188 millioner kroner i samme periode i fjor.I morges la selskapet frem sin rapport for 3. kvartal. Denne viser et resultat før skatt på 1.516 millioner kroner. Premieinntektene fra skadeforsikring beløp seg til 5.706 millioner, opp fra 5.471 millioner kroner i 3. kvartal 2015.- Grunnet lave skadeutbetalinger og økte premieinntekter fortsetter selskapene å tjene unødvendig mye på dine forsikringer. Denne superprofitten er det bare du som kan gjøre noe med, sier Krohn-Pettersen.- Én av fem sjekker aldriEn undersøkelse utført av OBOS Forsikring viser ifølge sjeføkonomen at over halvparten av oss har vært kunde i samme selskap i seks år eller mer. Hele 35 prosent oppgir at de har vært kunde i mer enn 10 år. Hver femte person sier de aldri har sjekket betingelser og pris på sine forsikringer.- Det er urovekkende at så mange som 20 prosent av oss ALDRI sjekker betingelser og pris på sine forsikringer. Vi vet at forsikringsselskapene skrur opp prisen på din forsikring hvert år med noen prosent, dersom du ikke forhandler deg til riktig pris eller bytter selskap. Vi mener derfor konkurransen mellom selskapene er altfor dårlig, og det er de lojale kundenes feil, sier Krohn-Pettersen.- Løsningen er enkel; test dine forsikringer i minst to andre forsikringsselskaper, og gjør det minst annethvert år, fortsetter han.- Flyttebarrierene er laveBransjen selv kjenner seg ikke igjen i påstandene om for dårlig konkurranse.- Skadeforsikring har lave flyttebarrierer, med bortimot 20 selskaper som konkurrerer om kundene. Det finnes neppe noen annen bransje hvor så mange aktører driver oppsøkende salg og konkurrerer om kunder, så at det skulle være en mangel på konkurranse er vanskelig å forstå, sier kommunikasjonssjef Christian Haraldsen i Gjensidige til Hegnar.no.- Det blir litt enkelt å si at fordi selskaper går med overskudd, så er det noe galt, legger han til. Haraldsen viser også til resultatene fra en spørreundersøkelse utført for Finans Norge. Ifølge denne byttet flere enn 600.000 kunder skadeforsikringsselskap i 2015.- Skadeforsikring mer enn prisKommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg mener god og sunn konkurranse preger det norske forsikringsmarkedet.- Det å bytte selskap er relativt enkelt. På finansportalen.no, som Tryg og de fleste andre norske skadeselskaper leverer prisdata til, er det enkelt å finne ut hvilket selskap som kan tilby den prismessig gunstigste forsikringen. Når Reid Krohn-Pettersen, i kjent tabloid stil, proklamerer at konkurransen er for dårlig, er det rett og slett ikke riktig, sier han til Hegnar.no.Irgens påpeker videre at skadeforsikring er mer enn pris.- Vi er opptatt av at Trygs kunder skal få levert et totalprodukt som både innebærer riktig pris og god og rask skadebehandling. I tillegg har vi nettopp introdusert markedets beste fordelsprogram for Trygs totalkunder, og som blant annet innebærer en gratis hjelpetelefon for boligeiere, gratis psykologhjelp ved kriser og gratis hjelp ved ID-tyveri, sier han.- Sitter ikke igjen med så myeKrohn-Pettersen (bildet) viser til et oppslag i DN tidligere i år, der det kom frem at forsikringsselskapenes egenkapitalavkastning i år har passert 20 prosent.