<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mobilselskapene må gi bedre informasjon om pris

Forbrukerombudet har gitt mobilselskapene frist til mandag med å gi forbrukerne bedre informasjon om prisen på bruk i utlandet og for å ringe spesialnumre.

    Publisert 4. des. 2016 kl. 20.36
    Oppdatert 4. des. 2016 klokken 20.38
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 169 ord

    Forbrukerombudet mener de fleste mobilselskapene ikke gir god nok informasjon på nettsidene sine om hva slik bruk i realiteten koster.Mens noen mobilselskaper har inkludert prisene for roaming i utlandet i pakkeabonnementene, tilbyr andre egne pakker som kan kjøpes i tillegg, eller de fakturerer kundene for løpende bruk.– Kundene har krav på god og tydelig informasjon om alle vesentlige utgifter knyttet til et mobilabonnement. Det er viktig at alle prisaspektene kommer klart fram. Da kan forbrukerne velge det abonnementet som passer best for dem, sier fungerende forbrukerombud Bente Øverli.I et brev til selskapene krever Forbrukerombudet at selskapene gir tydelig informasjon til forbrukerne dersom samtaler, SMS eller MMS til utlandet eller i utlandet ikke er inkludert. Det kreves også at det er tydelig opplyst dersom samtaler til spesialnumre, egen kundeservice eller andre numre ikke er inkludert i abonnementet. Det må også opplyses klart og tydelig dersom såkalt fri fart bare tilbys i begrensede perioder.Selskapene må gjennomgå nettsidene og gjøre nødvendige endringer i tråd med Forbrukerombudets krav innen mandag 5. desember. (©NTB)