Det kan koste den enkelte dyrt. Årlig betaler norske forbrukere 300 millioner i gebyr, men 75 prosent av alle med pensjonskapitalbevis aner ikke hvor mye de betaler, viser en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.Et pensjonskapitalbevis er oppspart pensjon man har fra en tidligere arbeidsgiver. Over én million nordmenn har slike bevis.– Få vet at de selv er pensjonsforbrukere, og at unødvendige gebyrer gjør store innhogg i pensjonen deres, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.Gebyrsjekk Men med et enkelt tastetrykk kan den enkelte nå fjerne hele gebyret.Onsdag lanserer Forbrukerrådet sammenligningstjenesten « Gebyrsjekken » på Finansportalen.no , med både finansminister Siv Jensen (Frp) og forbrukerminister Solveig Horne (Frp) til stede.Gebyrsjekken er Forbrukerrådets første versjon av en pris- og produkt-sammenligningsløsning for pensjonssparing. Her kan man se hvor mye det enkelte selskap tar i administrasjonsgebyr.Enkelte selskaper tar ikke slike gebyrer i det hele tatt. Andre belaster sine kunder med inntil 4,5 prosent.– De unødvendige administrasjonsgebyrene tapper nordmenn for 300 millioner årlig, sier Flesland.MelkekuForbrukerrådet mener det er på tide å stanse «gebyrfesten» og håper forbrukerne vil flytte sine pensjonsbevis til selskaper som ikke tar gebyr.En tredel av pensjonskapitalbevisene er på 10.000 kroner eller mindre. Det er særlig disse avtalene som blir sårbare for pensjonsselskapenes gebyrinnkreving. Innkrevingen er en melkeku for selskapene, mener Forbrukerrådet.– Det er verdt å merke seg at en forskjell på bare ett prosentpoeng i årlige gebyrer kan spise 25 prosent av pensjonen din. For mange forbrukere kan hele avkastningen bli spist opp av administrasjonsgebyret alene, sier Flesland.Det er ingen straffegebyrer forbundet med å bytte selskap, understreker Forbrukerrådet. (©NTB)