Advokat Nils E. Tangedal spesialiserer seg på båtjuss, og sier i et intervju med VG at det er svært gode muligheter for å spare penger på båtkjøp i utlandet.- På enkelte båter er det dramatiske prisforskjeller. I mange land er det vanlig at båter går på leasingavtaler, og disse selges etter noen år med betydelig nedrykk i prisen. Italia og Tyrkia for eksempel, har mye å velge mellom, sier Tangedal til avisen. Ansvarlig redaktør i Båtliv og Seilmagasinet, Ole Henrik Nissen-Lie, er av samme oppfatning, og trekker frem at det er stort potensial for å få tak i båter til fordelaktige priser, kanskje spesielt i Middelhavet. - Finanskrisen og luksusskatt i kombinasjon med dyre båtplasser, gjorde at mange måtte selge slotte båter til en rimelig penge, sier han. Her er noen viktige huskeregler om du planlegger å kjøpe båt i utlandet:- Båt kjøpt i utlandet må tolles inn.- Det tilkommer merverdiavgift ved innførsel i Norge. - Du kan inngå yacht management-avtale - som innebærer at du kjøper en båt til lav pris som settes i charter i en periode på 5 år med leieinntekter. Kan deretter fortolles inn med lavere avgiftsgrunnlag på grunn av nedskrivning i pris.- Pass på at den blir registrert over til deg som kjøper.- skriv kjøpekontrakt, og ikke betal forskudd uten garantier.- Prøvekjør båten, og bruk båttakstmann dersom du ikke har peiling på båt. (Kilde: VG)