Betalingskrigen er skrudd til enda et hakk

Flere nye betalingsløsninger er lansert for norske forbrukere. Frontene står tilsynelatende mellom de store bankene og hindrer foreløpig en sømløs bruk.

– Det vi ser nå, er en intensivert kamp for å vinne betalingsmarkedet, sier Tone Steig som er markedsdirektør i selskapet Area, som eies av Coop og Norgesgruppen.Area jobber med å utvikle en egen plattform for betaling og identifikasjon.Steig sier butikkene fortsatt kan ta det med ro. Det viktigste for forbrukerne er at betalingsløsningen er praktisk og til å stole på. Utviklingen har gått fra kontanter til betalingskort og til i dag, hvor stadig flere velger såkalt kontaktløs betaling med kortet.– Fortsatt oppleves bankkort som det enkleste. Det fungerer alltid, og det er viktig for kundene. Det tar lang tid å få aksept for nye betalingsmåter. Våre undersøkelser viser at utviklingen går saktere enn det vi blir fortalt. For eksempel brukte halvparten av oss kontanter i løpet av de siste sju dagene.Usynlig betalingVeien videre er spådd å gå i retning av mobilbetaling og kontaktløs betaling med NFC (Near-field communication). Dette brukes av Apple Pay og Google Pay, men er ikke skrudd på for alle betalingsterminaler i Norge. En annen variant er betaling gjennom identifikasjon som man ser i Amazon go-butikkene.– Dette er egentlig ikke en betalingskrig, men en kamp om å eie kunderelasjonen og kundedataene, sier informasjonsdirektør Christian Brosstad i teknologiselskapet Atea. Brosstad vil holde innlegg om forbrukertrender og utfordringer knyttet til betaling under Betalingsformidlingskonferansen til Finans Norge.Ingen banker ønsker kun å være leverandør av infrastruktur for betaling. Utviklingen går mot å levere de tjenestene folk vil ha og fjerne praktiske hindringer. Det ultimate er at betalingen blir nesten usynlig og at den skjer av seg selv, som i Amazon Go -butikkene.