Soleklar sjeføkonom: - Bind renten

Mener fastrente er lavrisiko.

På den årlige boligkonferansen i regi av Finans Norge og Eiendom Norge i går, rådet en ifølge E24 klar sjeføkonom Frank Jullum i Danske Bank boliglånskunder til å binde renten.Onsdag sender banken ut en pressemelding med samme budskap.- Ufortjent dårlig rykteJullum mener fastrentelån har fått et ufortjent dårlig rykte, og mener risikoen ved en slik løsning nå er lik null.- Det er helt riktig at det historisk sett stort sett ikke har lønnet seg å binde renten, men en viktig årsak til dette er at rentene har vært på vei nedover i mange år. Mange har i tillegg bundet idet forskjellen på fast og flytende rente har vært liten, og rentenivåene har vært høye. Da er det er ofte for sent, sier han. - Dette har i sum ført til at mange anser fastrente for å være en dårligere løsning enn det kanskje er, legger sjeføkonomen til.Han viser til sentralbanksjef Øystein Olsens uttalelser om at rentene skal opp, og reagerer på dem som råder folk flest til å la være å gå for fastrente.- Det er rett og slett tull å hevde at det ikke lønner seg å ha fastrente nå. Slik jeg ser det, er denne løsningen nå gratis for dem med lån, fordi den såkalte forsikringspremien er lik null. Med det mener jeg at man akkurat nå risikerer veldig lite dersom man går for bundet rente, sier Jullum.- Flere vurderer fastrenteBanksjef Gunnar Hovland i BN Bank uttrykte overfor E24 i går at han var uenig med Jullum.- Ikke tro at du skal være smartere enn banken. Det må være klinkende klart at man ikke skal velge fastrente for å tjene penger, men for å forsikre seg. Fastrente er som en forsikringspremie, og historisk koster fastrente ett prosentpoeng mer enn flytende rente, sa han.I BN Bank har bare én prosent av boliglånskundene fastrente.- Vi oppfordrer heller kundene til å etablere spareavtaler, og slik sett ha en buffer til renteøkninger, fortsatte Hovland overfor nettstedet.Danske Bank merker uansett en klar økning i henvendelser fra nordmenn som ønsker å gå for fastrente.- De signalene jeg har fått fra kundeservice hos oss, tyder definitivt på at flere og flere ser at dette kan være en god løsning for dem fremover, avslutter Jullum.