<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

DNB-søksmål til Høyesterett

- Det er på tide med en endring.

Publisert 30. aug. 2019 kl. 13.02
Oppdatert 31. aug. 2019 klokken 15.55
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 230 ord

Gruppesøksmålet mot DNB skal opp til en siste vurdering i Høyesterett, skriver Forbrukerrådet på sine hjemmesider.Beslutningen ble tatt av rettsinstansen i dag. Forbrukerrådet vant saken i lagmannsretten, og DNB valgte å anke.- Det er andre gangen vi er i Høyesterett med DNB i løpet av denne saken. Den første runden var for å få gjort det mulig å kjøre gruppesøksmål. Der gikk saken forbrukernes vei, og vi håper igjen at Høyesterett kommer til en god, prinsipiell avklaring i forbrukernes favør. Denne saken har allerede hatt en disiplinerende effekt på bransjen, og vi ser at flere banker har justert prisene sine på fond i løpet av de siste månedene,  sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en kommentar.Høyesterett skal nå vurdere om forbrukerne har krav på prisavslag. Saken gjelder 180.000 DNB-kunder, og kravet beløper seg til rundt 430 millioner kroner.Dermed ender søksmålet trolig opp med totalt fem år i rettssystemet, fra start til slutt.- Det viser hvor lang tid det tar å få rett når man klager på investeringsprodukter. Denne saken har krevd mye ressurser og tid fra vår side, og det er ganske åpenbart at enkeltforbrukere vanskelig kunne ha kjempet denne kampen på egenhånd. Det tyder på at det er på tide med endring. Finansielle tjenester er for langt unna andre typer varer og tjenester når det gjelder å få prisavslag for et dårlig eller feilpriset produkt, sier Blyverket.Les mer her.