Netflix endrer filmmarkedet

Netflix og andre strømmingstjenester bidrar til at både produksjonen og distribusjonen av filmer raskt endrer seg, ifølge to eksperter.

SKREDDERSYDD: Den populære Netflix-serien House of Cards var laget for et publikumsegment som likte Kevin Spacey, David Finch og den engelske originalen med samme navn. Foto: Bloomberg
Personlig økonomi

– Hard konkurranse fra strømmingstjenestene medfører at små og mellomstore filmer nå sliter på kino, der store franchise- og event-filmer gjør det veldig bra, sier filmskaperen Frank Mosvold i Kool Produktion.

– Publikum forventer noe stort og ekstraordinært, når de er på kino, mens TV-formatet har større muligheter for gode og interessante karakterstudier.

Mosvold påpeker at det nettopp er i TV-formatet at norske produsenter og regissører har utmerket seg stort i det siste.

I år har Covid–19 gjort at særlig mange spillefilmer går rett til nettet, i stedet for først å vises på kino.

Stordata påvirker manus

Med sine 193 millioner brukere har Netflix dessuten særlige fordeler, når det gjelder å produsere filmer.

– Netflix har bygget store deler av sin forretningsmodell på å benytte stordata for å treffe produksjonsbeslutninger, konstaterer adm. direktør Magnus Thomassen i Mediefondet Zefyr.

– De er i stand til å vite akkurat hva publikum i det og det segmentet foretrekker.

Thomassen trekker frem et eksempel, den populære serien House of Cards.

– Netflix merket seg at et stort antall brukere likte den engelske serien som House of Cards er basert på, samt at de samme brukerne også likte skuespilleren Kevin Spacey og regissøren David Finch, forteller han.

– De regnet følgelig med at kombinasjonen av disse tre faktorene ville være en suksess, og det endte med at selskapet produserte to sesonger basert på dette – i stedet for først å lage en pilot, som hittil har vært den vanlige tilnærmingen.

Stoler på produsentene

Her i landet er det blitt vanlig å ta enkelte kunstneriske beslutninger, basert på spørreundersøkelser gjennomført etter visninger med et begrenset publikum.

– Dette gir datapunkter som gjør det lettere for investorene å ta informerte valg, sier Thomassen.

Han fraråder imidlertid at investorer legger seg opp i kunstneriske eller produksjonsmessige valg i filmskapelsessprosessen.

– For det første må man investere ganske mye, for at noe slikt i det hele tatt skal komme på tale, forklarer han.

– Dessuten er spørsmålet om man virkelig er interessert i å etterprøve produsentens valg; man investerer jo i filmen delvis fordi man har tillit til disse menneskene.

Om Mediefondet Zefyr

Mediefondet Zefyr er basert i Bergen og eies av Bergen kommune og Hordaland fylke. 

Rundt halvparten av investeringskapitalen på 40 millioner kroner stammer fra disse eierne, mens private aktører har bidratt med resten. 

Fondet yter tilskudd og investeringsmidler til i snitt fire norske filmer årlig. Investeringsbeslutninger gjøres på både kommersiell basis og fordi en film regnes som viktig for bransjen samlet sett.

film
film og kino
norsk film
netflix
house of cards
kevin spacey
Nyheter
Personlig økonomi